suiker

Hoe langer en meer ik me verdiep in suiker, des te meer ik ervan overtuigd ben dat het slecht voor ons is. Vandaag daarom 10 redenen om te stoppen met suiker.

En voor de duidelijkheid: ik heb het hier over alle vormen van toegevoegde suikers, van gewone tafelsuiker (sacharose, een combinatie van glucose en fructose) tot de zogenaamde glucose-fructosestropen die relatief uit meer fructose bestaan.

Het gaat dus niet over echte voedingsmiddelen, zoals fruit. Gebruik je bijvoorbeeld rozijnen of dadels als zoetmiddel, dan is dat geen toegevoegde suiker. Ik spreek wel eens mensen die geen bananen meer eten omdat daar teveel suikers in zouden voorkomen. Vergeten wordt dan echter dat die banaan ook talloze andere, waardevolle voedingstoffen bevat en heel veel vezels. Het aandeel fructose is dan verwaarloosbaar.

Let liever op alle suiker die in pakjes en zakjes gestopt wordt. Wat doet suiker in mayonaise, macaronimix, saus voor aardappel-ovenschotels, etc?

Kortom, houd het puur, vergeet de suiker en neem regelmatig wat fruit.

Hier zijn de 10 redenen om te stoppen met suiker.

1. Suiker voegt niets toe

Tafelsuikers en pure glucose-fructosesiropen zijn het ergst. Per 100 gram bevat het 400 kilocalorieën, geen vitamines en mineralen. Geen voedingswaarde.

2. Suiker leidt tot voedingstekorten

Als een volwassen vrouw per dag 2000 kilocalorieën kan consumeren om op stabiel gewicht te blijven, dan moet zij echt gezonde keuzes maken om te zorgen dat zij alle vitamines en mineralen die zij nodig heeft binnen krijgt. Iemand die bijvoorbeeld heel veel sport en 3000 kilocalorieën per dag verbruikt kan meer eten en heeft dus meer kans de benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Ben je klein van stuk, weeg je niet zoveel en beweeg je weinig, dan kan je ook weinig eten. Juist dan is het dus van belang te zorgen dat iedere hap rijk is aan voedingsstoffen. Immers, iemand die 2000 kilocalorieën per dag nodig heeft kan dit bereiken door 500 gram suiker te eten of een gevarieerd dieet aan nutriëntrijke groeten, fruit, noten, granen, etc.

3. Suiker maakt je dik

Ratten die rattenvoer krijgen worden niet dik, zelfs als ze zoveel mogen eten als ze kunnen. Geef ze junk food en vooral suiker en ze zijn binnen de kortste keren moddervet.

4. Suiker is verslavend

De rattenstudie waarover ik in het vorige punt schreef, betreft een onderzoek uit 2010. De onderzoekers slaagden erin aan te tonen dat de rattenhersenen op een hele bijzondere manier reageren als ze vet- en suikerrijke voeding krijgen. De reactie is vergelijkbaar met wat er gebeurt als mensen verslaafd zijn aan heroïne of cocaïne. Geef een rat enige tijd voldoende suiker en hij doet op een zeker moment een moord om aan zijn ‘spul’ te komen. En als je niet lekker in je vel zit, dan wordt dit ‘moeten’ nog erger. Herkenbaar?

5. Suiker beschadigt je hersenen

Net als andere verslavingen, kan suiker de hersenen beschadigen. Voortdurend enorme hoeveelheden dopamine maken de hersenen steeds ongevoeliger voor deze dopamine. Gevolg is dat je meer moet eten om toch hetzelfde genot te ervaren.

Kinderen die op jonge leeftijd veel suiker krijgen, wanneer hun hersenen heel kwetsbaar zijn, kunnen op die manier ernstige hersenbeschadigingen oplopen en gevoelig worden voor verslaving.

6. Suiker beschadigt je gebit

Dit wisten we natuurlijk wel. Belangrijk hierbij is overigens dat het voor de tanden niet draait om hoeveelheden, maar om de duur. Ieder uur een dropje brengt veel meer schade aan je gebit dan dezelfde hoeveelheid drop binnen een half uur.

Dit is belangrijk voor ouders met kinderen die continue limonade krijgen. Dit is echt bijzonder schadelijk voor het gebit voor je kind!

7. Suiker beschadigt je lever

We weten allemaal dat alcohol slecht is voor je lever. Je krijgt er leververvetting van , daarna cirrose en uiteindelijk kan je er zelfs aan overlijden.

Maar de lever wordt niet alleen vet van alcohol! Ook fructose leidt tot leververvetting en in de Verenigde Staten hebben naar schatting 1 op de 10 kinderen hier last van. Oorzaak: high fructose corn sirop, voor fabrikanten nòg beter want het is goedkoper en nog zoeter dan gewone suiker.

8. Van suiker krijg je Diabetes Mellitus Type 2

Teveel suiker leidt tot overgewicht, metabool syndroom en Diabetes. Diabetes Mellitus Type 2 kwam vroeger alleen bij oudere mensen voor. Het heette toen ook ‘ouderdomsdiabetes’. Maar tegenwoordig komt het ook steeds vaker voor bij jonge mensen en zelfs bij kinderen.

9. Van suiker krijg je hart- en vaatziekten

Vroeger was vet synoniem voor hart- en vaatziekten. Maar het vervangen van vet door koolhydraten (suiker) bleek het risico op een verslechterd cholesterolprofiel te doen stijgen. Kortom, beter goede vetten dan slechte suikers!

10. Suiker verhoogt het risico op kanker

Het World Cancer Research Fund verzamelde alle relevante onderzoeken en liet deze door specialisten classificeren op wetenschappelijke soliditeit. Over suiker zegt het fonds dat het mogelijk het risico op dikke darm- en endeldarmkanker verhoogd. Daarnaast krijgen we van suiker meer lichaamsvet en dit leidt tot een hoger risico op een heel scala aan soorten kanker.

Sugar? Anyone?

 

Bronnen:
Seidell J, Halberstadt J. Tegenwicht: feiten en fabels over overgewicht. Amsterdam: Bert Bakker; 2013.
World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. Washington, DC: AICR, 2007.
Wang SS. Fatty Liver Disease: More Prevalent in Children. The Wall Street Journal: 9 september 2013.
Mensink RP, Zock PL, Kester ADM, et al. Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. The American Journal of Clinical Nutrition. 2003;77:1146–55.
Uitzending Gemist. Labyrint. Het hongerige brein. 6 juli 2010. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/790

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!