5 tips voor niet-sporters

Ben jij ook zo’n held als het over sport gaat? Op Facebook en Instagram zie ik regelmatig van die blije figuren langskomen die hun spierballen tonen terwijl ik onderuitgezakt op de bank lig. Herkenbaar? Tja, we weten het natuurlijk best. Bewegen moet, maar het is vermoeiend, kost veel tijd en levert het eigenlijk wel wat op?

 

Het belang van beweging

Zeker voor mensen die zo’n beetje vergroeid zijn met hun laptop is beweging een absolute must. Een zittende leefstijl is een groot gevaar voor de gezondheid en uiteraard een aanslag op de slanke lijn, vooral als je van lekker eten houdt.

Topsport is echter niet nodig en kan zelfs ongezond zijn. Uit een groot onderzoek onder sportleraren bleek bijvoorbeeld dat zij veel vaker dan de doorsnee bevolking last hebben van artritis. Een ander onderzoek toonde aan dat joggen weliswaar zorgt dat je langer leeft, maar dat teveel joggen zorgt voor een levensverwachting die vergelijkbaar is met die van iemand die altijd zit en niet sport.

Toch moet de impact van sport niet onderschat worden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mensen met overgewicht die wèl fit zijn door het sporten, gezonder zijn dan slanke mensen die niet sporten. Dit soort slanke mensen worden ook wel ‘skinny obese’ of TOFI genoemd (Thin on the Outside but Fat on the Inside).

Dus: sport moet, maar niet teveel…gelukkig maar.

 

5 tips voor niet-sporters

Tip 1: goed eten is de basis, sporten helpt

Van die mooie ‘abs’ (je weet wel, zo’n buik met spieren) krijg je niet van gezond eten, maar zonder gezond eten krijg je zeker geen ‘abs’! Op de sportschool zie ik regelmatig vrouwen die zich helemaal suf trainen en toch nog klagen over hun zwembandje. Jammer, want dat is echt niet nodig.

Bovendien toont onderzoek aan dat wij de neiging hebben om te overcompenseren. Na beweging eten we dus eenvoudigweg meer dan dat we zojuist verbrand hebben. Niets slanke lijn! Daarom zien zoveel mensen de weegschaal de verkeerde kant op bewegen als ze gaan sporten.

In het plaatje hieronder* wordt heel duidelijk weergegeven hoe het zit.gezond eten trainen

 

Tip 2: integreer beweging in je dagelijkse doen

Dit is echt snelle winst. Neem altijd de trap, parkeer je auto nooit voor de deur, denk twee keer na voordat je de auto überhaupt pakt en…neem geen schoonmaakster.

Schoonmaken is bevredigend en goed voor je lijf, net als tuinieren trouwens.

Tip 3: download de App 7 minute work out

Geweldig! Werk je in 7 minuten in het zweet met krachttraining. Zeker als je lang niet gesport hebt is de eerste keer verschrikkelijk! Na een paar keer krijg je er echter lol in en wil je het rondje gewoon nòg een keer doen. Maar niet overdrijven hoor! Doe het om de dag en niet te lang, dat draagt veel meer bij dan dat je iedere dag 4 setjes doet.

Tip 4: high intensity training

Er is zoveel goed onderzoek gedaan de laatste jaren! Vroeger dacht ik dat ik voor mijn gezondheid eigenlijk een marathon moest lopen. Gebleken is echter dat de duur van het sporten niet van belang is, het gaat om de intensiteit. High intensity training (ook wel HIT genoemd) heeft als basisprincipe dat je jezelf tot het uiterste inspant in twee korte sessies van 20 seconden.

Je kan dit bijvoorbeeld doen op een hometrainer of fiets. Zet de hometrainer op een zware stand, fiets je even rustig warm en geef dan gedurende 20 seconden vol gas. Even rustig fietsend bijkomen en vervolgens nog een keer. De 20 seconden kan je vervolgens langzaam opvoeren tot maximaal 4 minuten.

Heb je geen hometrainer en regent het pijpenstelen? Ren de trap op en af of ga touwtje springen.

Tip 5: doe wat je leuk vindt!

Het beste advies voor meer beweging is: doen wat je leuk vindt. Ik geniet eigenlijk maar van 1 ‘sport’ en dat is yoga. Daarom doen ik minder cardio of HIT dan ik wellicht zou moeten doen, maar het voordeel is wel dat ik het blijf doen.

Wat doen jullie om in beweging te blijven? 

Aanvulling:

Van Anne uit Groningen kreeg ik net via de e-mail overigens nog een hele goede 6e tip:

Monitor wat je doet en stel grafische doelen.

Dit betekent dat je bijvoorbeeld bijhoudt hoe snel je een bepaald rondje rent of hoeveel keer je jezelf kan opdrukken. door het in een excel overzicht te zetten (je kan er dan ook zo’n mooi grafiekje bij maken) zie je hoe je vooruit gaat.

By the way: Anne is 72 jaar en rent maar liefst bijna 7 km in 35 minuten! Over fit gesproken, wat een inspiratie!

 

Bronnen

*Dit plaatje is in diverse variaties te vinden op internet, helaas heb ik niet kunnen achterhalen wie ooit zo geniaal was om het zo weer te geven.

Mosley M, Bee P. Fast Exercise. New York: Atria Books; 2013.

Scherder E. Laat je hersenen niet zitten: hoe lichaamsbeweging de hersenen jong houdt. 8e druk. Amsterdam: Athenaeum – Polak & Van Gennep; 2014.

The Guardian. Are you a Tofi? 2006.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!