Tussen 1930 en 1960 was het heel gewoon dat de dermatoloog mensen met acne een dieet voorschreef: geen suiker en geen melk, daar kwam het meestal op neer. Uit de meest recente studies blijkt dat dit prima adviezen waren.

Zo’n 15 jaar geleden, toen ik nog een heel doorsnee voedingspatroon had, had ik erg last van acne. Aan mijn dermatoloog vroeg ik of ik misschien iets moest aanpassen aan mijn voeding. Immers, varkensvlees en chocolade zouden het toch verergeren? Mijn dermatoloog keek me nee-schuddend aan. ‘Allemaal onzin! Er is geen enkele relatie tussen voeding en acne!’

w

Feit of fabel

Tegenwoordig gaan mijn haren recht overeind staan van dit soort uitspraken. Met zulke ‘feit of fabel’ classificaties wordt wetenschap gereduceerd tot een ‘ja’ of ‘nee’ spel. Was het maar zo eenvoudig…

Zeker bij voeding gaat het om de interactie van heel veel moleculen. Je kan nooit zomaar zeggen dat de relatie tussen een voedingsmiddel en een aandoening een ‘fabel’ is. In de wetenschap geldt dat iets pas is bewezen als je het tegendeel vastgesteld hebt. Simpel gezegd: zolang je nog nooit een zwarte zwaan hebt gezien kan je best zeggen dat het erop lijkt dat er geen zwarte zwanen bestaan, maar je kan dus niet zeggen dat het een fabel is. Wel kan je zeggen dat het een feit is dat zwarte zwanen bestaan zodra je er één ontdekt hebt.

Twee keer lezen mag ;-)

Gelukkig weten we ondertussen meer. Diverse onderzoeken tonen aan dat er wel degelijk relaties zijn tussen voeding en acne. Sommige relaties zijn echter beter onderzocht dan andere.

Acne behandelen door betere regulatie bloedglucose

Het is aangetoond dat een zogenaamd ‘laag-glycemisch dieet’ een positief effect heeft op de huid bij acne. Een hoog glycemisch voedingspatroon zorgt ervoor dat je na het eten snel een piek krijgt in je bloedglucose (ook wel bekend als bloedsuiker). Een laag-glycemisch dieet betekent dus onder andere minder suiker en minder ‘witte koolhydraten’. Door weinig suiker te eten en bij koolhydraten altijd te kiezen voor volkoren producten, voorkom je pieken in je bloedglucose. Meer weten? Over dit onderwerp staat ook veel in FOOD BODY MIND – Jouw plan voor gezond & lekker leven.

Van melk krijg je acne

Het gebruik van melk en vooral magere melk verergert acne. Gek genoeg lijkt deze relatie niet op te gaan voor andere melkproducten zoals yoghurt en kaas. Vooral het hoge aandeel van nature aanwezige hormonen in melk zou een oorzaak kunnen zijn van de acne. Immers, acne wordt mede veroorzaakt door teveel androgene hormonen (zoals bijvoorbeeld testosteron). Na het drinken van melk neemt ook in ons lichaam de hoeveelheid groeihormonen en androgene hormonen toe en daarmee dus het risico op acne.

Insuline-like growth factor (IGF-1) is zo’n groeihormoon dat onder invloed van zuivel in onze lever wordt aangemaakt en acne stimuleert. Het hormoon wordt gedurende ons hele leven aangemaakt, met een topproductie tijdens de puberteit en hele lage productie bij baby’s en hele oude mensen. Hoewel een verhoogd niveau van IGF-1 op de korte termijn goed kan zijn (bijvoorbeeld tijdens herstel na ziekte), kan een langdurig verhoogd niveau kanker veroorzaken en de levensduur in het algemeen verkorten.

T

Voor wie het fijne wil weten: acne en het westerse dieet

Mensen met acne hebben een over-gestimuleerde mTORC1 (afkorting voor mammalian target of rapamycin complex). Deze mTORC1 is een lichaamseigen eiwit dat cellen helpt om voedingsstoffen te vinden en dat genen reguleert voor groei en celdeling. Onderzoekers hebben aangetoond dat het Westerse dieet (rijk aan dierlijke producten en suikers die pieken in de bloedglucose veroorzaken) deze mTORC1 stimuleren. Geraffineerde koolhydraten, zuivel, verzadigd vet en glucose stimuleren inflammatie en veroorzaken het ontstaan van comedonen (mee-eters), waarbij mTORC1 een belangrijke rol speelt. Interessant genoeg blijkt mTORC1 ook veroudering te reguleren. Muizen blijken langer te leven en minder last te hebben van ziekte als mTORC1 onderdrukt wordt. Gedacht wordt dat het levensverlengende effect van een zeer laagcalorisch dieet ook te maken heeft met onderdrukking van de stof mTORC1.

Zuurbessen tegen acne

zuurbessenAntioxidanten lijken acne-klachten te kunnen verminderen, maar er is helaas nog weinig onderzoek naar gedaan. Wel werd er een veelbelovende, kleine studie verricht naar de zogenaamde berberis of zuurbes. Patiënten die 4 weken lang iedere dag het equivalent namen van slechts 6 gram besjes (verstopt in een capsule), bleken 44% minder acne te hebben dan de controlegroep die een neppil kreeg. Een prachtig resultaat en wat mij betreft voldoende aanleiding om dagelijks een klein handje van deze besjes te eten. Bijwerkingen: geen.

Acne, zink en omega-3

Er zijn nog onvoldoende onderzoeken verricht naar de relatie tussen acne, zink en omega-3 vetzuren. Het lijkt echter wel raadzaam te zorgen dat je van deze stoffen niets te kort komt door bijvoorbeeld dagelijks een bakje havermout (rijk aan zink) met gebroken lijnzaad (rijk aan omega-3) te eten.

Probiotica tegen acne

Naar onze darmflora wordt steeds meer veelbelovend onderzoek verricht. We houden de goede bacteriën in onze darmen in stand door veel groenten en fruit te eten. Maar soms kan je darmflora wel een oppepper gebruiken, bijvoorbeeld als je een antibioticakuur hebt gehad (misschien wel specifiek voor de acne). Antibiotica schakelen kwalijke, maar ook goede bacteriën uit en dus kan je darmflora na zo’n kuur een slagveld zijn. Je darmflora kan je weer normaliseren door het eten van voldoende prebiotica (voeding voor je bacteriën in de vorm van veel vezels) en het slikken van probiotica (bijvoorbeeld Orthiflor Original). De onderzoeken zijn weliswaar nog beperkt, maar de resultaten zijn hoopvol. Zo toonden kleine proeven aan dat het gebruik van probiotica door acne-patiënten een verbetering van maar liefst 80% kon bewerkstelligen.

Acne en vitamine A

Vitamine A heeft in de behandeling van acne een bijzondere status. Ten eerste is crème gemaakt van een vitamine A-zuur (zogenaamde crèmes op basis van retinoïde, zoals tretinoïne, verkrijgbaar op recept) effectief in de behandeling van acne. Vitamine A in de vorm van supplementen of medicatie (zoals bijvoorbeeld isotretinoïne, ook wel bekend als Roaccutane) geeft vaak veel bijwerkingen, zoals oogklachten, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, haarverlies, roodheid en schilferen van de huid. Voor zwangere vrouwen is teveel vitamine A ronduit gevaarlijk. Vermijden dus, eet liever een zak wortels leeg, daarmee krijg je meer dan genoeg vitamine A binnen zonder bijwerkingen!

Huidverzorging

MassadaNaast gezonde voeding is het natuurlijk van belang om je huid goed te verzorgen. Op de foto zie je producten van het Spaanse merk Massada. Wat ik mooi vind aan dit merk is dat ze een holistische, natuurlijke benadering kiezen, maar daarnaast ook open staan voor de laatste wetenschappelijke inzichten. Zo gebruik ik bijvoorbeeld regelmatig een masker (Facial Mask Acne) en overdag heel vaak de gel (Moisturizer Antiacne Gel). In beide producten is tea tree oil verwerkt, dat een bewezen positief effect heeft bij acne. Heb je acne, dan is je huid echter ook gevoelig, vermijd daarom agressieve middelen. Voor de nacht gebruik ik bijvoorbeeld liever de ‘Sensitive Skin Cream’ met lavendel, dat lekker zacht voelt en juist voor de gevoelige huid geschikt is.

Massada producten kan je kopen via je schoonheidsspecialiste, kijk voor meer informatie op de website van de Smooth & Co, de exclusieve distributeur van Massada in Nederland. En nee, ik word er niet voor betaald, maar vind het gewoon hele fijne producten. :-)

Bronnen

Bowe WP, Joshi SS, Shalita AR. Diet and acne. Journal of the American Journal of Dermatology. 2010;63(1):124-141.

Zaenglein AL, Pathy AL, Schlosser BJ, et al. Guidelines of care for the management of acne vulgaris. Journal of the American Academy of Dermatology. 2016;in press.

Suh DH, Kwon HH. What’s new in the physiopathology of acne? British Journal of Dermatology. 2015;172:13-19.

Melnik BC. Western diet-induced imbalances of FoxO1 and mTORC1 signalling promote the sebofollicular inflammasomopathy acne vulgaris. Experimental Dermatology. 2016;25:103-104.

Agamia NF, Abdallah DM, Sorour OS, et al. Skin expression of mammalian target of rapamycin (mTOR), forkhead box transcription factorO1 (FoxO1) and serum insulin-like growth factor-1 (IGF-1) in patients with acne vulgaris and their relationship with diet. British Journal of Dermatology. 2016; DOI: 10.1111/bjd.14409

Danby FW. Nutrition and acne. Clinics in Dermatology. 2010;28:598-604.

Burris J, Rietkerk W, Woolf K. Acne: the role of medical nutrition therapy. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 2013;113(3):416-430.

Scarth JP. Modulation of the growth hormone–insulin-like growth factor (GH–IGF) axis by pharmaceutical, nutraceutical and environmental xenobiotics: An emerging role for xenobiotic-metabolizing enzymes and the transcription factors regulating their expression. A review. Xenobiotica. 2006;36(2/3):119-218.

Mevius L. Eiwit mTOR reguleert veroudering. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. 2013;157:C1659.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!