blue zones

Wie wil niet lang en gezond leven?

Er zijn gebieden op aarde waar relatief heel veel 100-plussers in goede gezondheid wonen. Uiteraard liggen deze regio’s in gebieden waar het zonnetje lekker schijnt en misschien hebben hier en daar ook de genen iets te maken met het feit dat deze mensen zo fit zijn. Maar dat zijn invloeden die slechts in beperkte mate bepalen waarom deze mensen zo fit oud worden.

Hoe lang wij leven is voor slechts 23-26% bepaald door onze genen. Dit is ooit onderzocht onder bijna 3.000 Deense tweelingen. De overige 75% wordt dus bepaald door de manier waarop wij leven. Wat doen mensen die lang en gezond leven anders?

Dan Buettner van de National Geographic onderzocht dit in 2004 samen met een team van zogenaamde ‘longevity researchers’, onderzoekers die gespecialiseerd zijn in lang en goed leven. Zij identificeerden zogenaamde Blue Zones (vernoemd naar de blauwe stickertjes die zij op een kaart plakten). In deze regio’s bleken 10 keer vaker dan in de Verenigde Staten 100-plussers voor te komen.

Niet alleen worden mensen in de Blue Zones ouder, ze worden bovendien ‘beter’ oud. Het is immers nogal een verschil of je de 100 haalt met behulp van bergen medicijnen en lijdend aan enorm veel kwalen. De vraag is dan zelfs: wil je dan wel 100 worden? De geneeskunde kan ons leven natuurlijk rekken, maar wat we vooral willen is in goede gezondheid en fit oud worden. In de Blue Zones gebeurt dit.

De resultaten van het onderzoek zijn in een leuk boekje samengevat met allemaal voorbeelden van hele oude mensen die nog volledig zelfstandig wonen, goed voor zichzelf (en vaak ook nog voor anderen) zorgen en bovendien erg gelukkig zijn. Een Nederlandse vertaling is alleen 2e-hands te krijgen, maar van het Engelstalige origineel is een hele aardige tweede editie uitgekomen in 2012. Of lees FOOD BODY MIND, mijn boek over het maken van je eigen plan voor gezond & lekker leven, hierin wordt uitgebreid stilgestaan bij de achtergronden van de Blue Zones.

Maar wat doen deze oudjes nu precies goed? Dan Buettner en zijn team identificeerden de volgende 9 geheimen voor een gezond en lang leven, de geheimen van ‘longevity’.

1. Move Naturally

Bewegen moet niet geforceerd zijn en niet artificieel. Geen gewichten heffen, maar yoga, tai chi en natuurlijk: werken in de groentetuin. En wat dacht je van ‘mindfull’ huishouden?

2. Purpose

Wat is jouw reden om ’s ochtends uit bed te komen? Wat is het doel of het plan in jouw leven. Wat draag jij persoonlijk bij aan de wereld?

3. Down Shift

Stress is overal en niet te vermijden, maar lijdt tot ontstekingen of inflammatie, oorzaak van welvaartsziektes als hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Wat doe jij iedere dag om stress een plek te geven? Bidden, mediteren, maar ook ontspannen een goed glas wijn met je partner of wat vrienden drinken helpt.

4. 80% Rule
 / Hara hachi bu

Mensen die op het eiland Okinawa wonen laten zich inspireren door dit 2500 jaar oude Confuciaanse mantra en het wordt zachtjes gepreveld voor de maaltijd. Het herinnert hen eraan te stoppen met eten zodra de maag voor 80% gevuld is. Ook eten Okinawanen de kleinste maaltijd aan het einde van de dag: ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een zwerver.

5. Eat plants

Peulvruchten zijn de voorkeurseiwitten voor wie echt gezond oud wil worden. Vlees wordt in Blue Zones wel gegeten, maar hooguit één keer per week en nooit meer dan 100 gram per dag. Ook zijn de oudjes terughoudend in het gebruik van zuivel.

6. Wine!

Matige drinkers leven langer dan niet-drinkers en mateloze drinkers. Drink 1-2 glazen per dag, bij voorkeur Cannonau wijn uit Sardinië met je vrienden en wat lekkers te eten. En: spaar nooit op om in het weekend een hele fles te drinken. Daar wordt jouw lever niet blij van!

7. Belong

98% van de onderzochte 100-plussers zijn lid van een religieuze gemeenschap. Als je wekelijks een dienst of meditatie bijwoont van welke geloofsrichting dan ook, verleng je jouw leven met 4-14 jaar.

8. Loved Ones First

Gezonde, oude mensen stellen hun familie centraal in hun leven, zijn lang trouw aan hun partner
en investeren tijd en liefde in hun kinderen.

9. Right Tribe

Een ‘tribe’ is een stam. Gebleken is dat het gedrag van de tribe waarin je leeft besmettelijk is: als de rest ongezonde gewoontes heeft (bijvoorbeeld roken), dan is de kans dat je dit gedrag overneemt heel erg groot. Omring je met een ‘stam’ van gelijkgezinden, mensen die een gezond, vreugdevol en duurzaam leven nastreven.

Als je meer wilt weten over lang en gezond leven, lees dan FOOD BODY MIND en maak je eigen plan voor gezond en lekker leven!

Ik ben benieuwd of en hoe jullie deze 9 leefregels geïntegreerd hebben in jullie leven! Laat het weten onderaan deze pagina.

 


Bronnen

Herskind AM, McGue M, Holm N, et al. The heritability of human longevity: a population-based study of 2872 Danish twin pairs born 1870-1900.

Buettner D. The Blue Zones: 9 lessons for living longer. New York: National Geographic Society; 2012.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!