eiwitIk eet geen vlees, geen vis en bijna geen zuivelproducten en eieren. ‘Je eet dus niks.’, zei iemand. Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

Over eiwitten kan ik een boek schrijven, dus we gaan het opknippen. Vandaag behandel ik alleen een deel van de eerste vraag die mensen meestal stellen: ‘Maar krijg je dan wel voldoende eiwitten binnen?’

Eiwitten kan je het beste vergelijken met kettingen van kralen in allerlei kleuren. Ieder kraaltje is een aminozuur. In onze voeding komen 20 verschillende aminozuren voor. Deze kralen staan steeds in andere volgorden en de ketting is soms kort, soms lang. Die kettingen kunnen ook allerlei vormen aannemen en daardoor ontstaat een enorme diversiteit aan eiwitten die heel belangrijk zijn voor het functioneren van ons lichaam.

Van die 20 aminozuren zijn er 9 essentieel. Dat betekent dat wij die moeten eten. De overige aminozuren kunnen wij namelijk in ons lichaam aanmaken, ervan uitgaande dat -chemisch gezien- wij voldoende ‘bouwstenen’ in ons lichaam hebben (o.a. stikstof, waterstof, koolstof).

In de voedingsleer wordt veel gesproken over de kwaliteit van eiwitten. Dierlijke eiwitten zouden van hogere kwaliteit zijn, omdat ze ons ‘complete’ eiwitten leveren. Hiermee wordt bedoeld dat de eiwitten van dieren alle essentiële aminozuren bevatten en vaak ook nog in ongeveer dezelfde hoeveelheden zoals deze in ons lichaam te vinden zijn.

Het grappige is echter dat alle eiwitten, dierlijke en plantaardige, in je lichaam ‘doorgeknipt’ worden, waardoor uiteindelijk individuele aminozuren ontstaan. Je lichaam maakt vervolgens van de losse aminozuren weer eiwitten voor de opbouw van spieren, het aanmaken van enzymen, cellen, etc.

Het lichaam is heel erg ingenieus en het is dus niet nodig om ‘complete’ eiwitten te eten. Vegetariërs hoeven dus ook niet -zoals lang gedacht- gelijktijdig rijst en linzen te eten, om zo alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. Het gaat erom dat je over de hele dag voldoende aminozuren binnen krijgt en vooral voldoende essentiële aminozuren, zodat je lichaam alle eiwitten kan samenstellen.

En dat je hiervoor helemaal niet zoveel eiwitten hoeft te eten èn dat plantaardige producten ook heel veel goede eiwitten bevatten, daarover vertel ik binnenkort meer.

Klik hier om ook deel 2 te lezen.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!