vuurwerk

Daar zijn we weer! De goede voornemens. Het is oh zo Nederlands om hier wat neerbuigend over te spreken. ‘Ach, al die goede voornemens! Mijn goede voornemen is om geen voornemens meer te maken!’

Prima voor al die mensen die de voornemens niet nodig hebben. Mij hebben ze veel gebracht. Mijn blog van vandaag is daarom niet gericht aan mensen die al lang besloten hebben zich niets moois meer voor te nemen voor het volgende jaar, maar aan al die andere mensen die vanaf morgen hun leven een klein beetje of misschien wel heel veel willen verbeteren.

En waarom schrijven over goede voornemens op een blog voor lekker en gezond eten? Omdat ‘afvallen en gezonder leven’ top scoort op onze lijstjes met goede voornemens!

 

Waarom wil je verbeteren?

Kennen jullie het boek De Moed van Imperfectie van Brené Brown? Zo nee, dan beveel ik het je bij deze van harte aan. Zoals de titel al aangeeft schrijft ze onder andere over de gevaren van perfectionisme. En al die goede voornemens, die ruiken natuurlijk naar ‘niet tevreden zijn met wie je bent’. Heel herkenbaar…

Maar om vooruit te komen moet je natuurlijk wel ontwikkelen. Wanneer is zo’n drive om te veranderen goed en wanneer niet? De uitleg van Brené was voor mij heel verhelderend. Het deed me beseffen dat je echt goed moet nadenken voordat je jezelf iets voorneemt:

Perfectionisme heeft niets te maken met gezonde prestaties en groei. Perfectionisme is de overtuiging dat we, als we perfect leven, er perfect uitzien en alles perfect doen, de pijn van verwijten, afkeuring en schaamte kunnen minimaliseren of voorkomen.

Voor mij was dit echt een eyeopener. Het gaat namelijk over de vraag:

Waarom wil je verbeteren?

Komt het echt uit jezelf? Wil je echt voor jezelf vitaler en gezonder worden? Of wil je persé slank worden, omdat je denkt dat je dan geaccepteerd wordt door bepaalde mensen, of nog erger: dat bepaalde mensen dan van je gaan houden.

Verbeteren en groeien zijn positieve bewegingen zolang ze uit jezelf komen en daadwerkelijk iets aan jou toevoegen zonder dat dit een relatie heeft met hoe anderen jou zien.

Bovendien moet je goede redenen hebben! Ooit ben ik gestopt met roken en heb toen een lijstje gemaakt met de èchte redenen waarom ik zo graag wilde stoppen. Ik was te jong (en te onbenullig) om gezondheid bovenaan te zetten. Mijn belangrijkste reden was: omdat het stinkt. Ik ben dol op lekkere luchtjes en heb een gevoelige neus. Ik vond het zo zonde dat ik na 1 sigaret helemaal niets meer rook van mijn parfummetje. Dit is een voorbeeld van een reden waarvan anderen denken ‘pfff…waar gaat dit over?’, maar voor mij persoonlijk was het op dat moment een belangrijke en goede reden.

 

De laksen en de neuroten

In het land der goede voornemens kunnen we twee groepen onderscheiden:

  • De laksen
  • De neuroten

Ik ben laks, zoals de meesten van ons. Maar er zijn ook neuroten. Dit zijn de perfectionisten, de principiëlen, de ‘koste wat het kost’ types.

Ben jij zo’n neuroot? Dan heb ik hier een paar mooie voornemens voor je:

1. Lees goed wat hierboven staat! Waarom wil je verbeteren? Heb je er echt een hele goede, persoonlijke reden voor? Of doe je het omdat je denkt dat je man, je kinderen of je vrienden je dan leuk en lief vinden?

2. Dankbaarheidsdagboek bijhouden: schrijf iedere dag iets op waarvoor je dankbaar bent.

3. Dagelijks een half uur volledig voor jezelf reserveren en iets doen wat je leuk vindt.

4. Iedere maand een dagje uit plannen (kan alleen, met partner of met de familie), er is maar één regel: jij bepaalt wat er gedaan (of juist niet gedaan) wordt.

5. Mediteren: dagelijks 15 minuten mediteren. Zoek begeleiding via internet, een CD of ga op een cursus.

Voor de laksen zijn de goede voornemens iets lastiger. Immers, zij nemen zich met flinke regelmaat van alles voor en er komt nooit iets van terecht. De meest extreme laksen roepen om de haverklap: ‘Vanaf morgen ga ik het HE-LE-MAAL anders doen!’ Hoe harder ze dit roepen, hoe zekerder je ervan kan zijn dat er ècht niets van terecht komt.

Of ben jij misschien zelf zo iemand? Iemand die denkt: ‘Als ik het maar hard genoeg roep, dan komt het wel voor elkaar!’

Tja, hoewel het goed is je goede voornemens met een ander te bespreken, verliest dit kracht zodra het ongeloofwaardig is. Hierna wordt toegelicht hoe je het wèl realistische kan maken.

 

Dream big dreams

‘Dream big dreams’, heb ik ooit geleerd. Helemaal mee eens. Je moet groot durven dromen, buiten je comfortzone durven stappen. Maar ‘dream big dreams’ gaat ook over ver weg kijken. Hoe staat je leven ervoor over 5 of 10 jaar?

Het gaat er niet om dat dit ook zo precies uitgevoerd moet worden, waar het om draait is dat dit richting en focus geeft.

Bij slank & gezond is het belangrijk bepaalde beelden te hebben. Hoe wil je oud worden? Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te zien hoe mensen van 80, 90 of 100 jaar oud nog vitaal zijn en leuke dingen doen, zoals wandelen of yoga. Dat inspireert me.

 

Kleine stapjes

Heb je de grote lijnen op papier staan? Heb je bijvoorbeeld 3 belangrijke dromen die je zou willen verwezenlijken?

Zo ja, knip ze dan nu op in kleine tussenstappen. Wat moet je doen om daar te komen?

Om maar even bij mijn eigen onderwerp te blijven: slank en gezond worden/blijven, staat vast op het lijstje van velen van jullie. Je kan natuurlijk zeggen: ‘Vanaf morgen ga ik het HE-LE-MAAL anders doen!’ Maar dat werkt dus niet.

Ooit las ik het bijzonder grappige boekje ‘Skinny Bitch’, een pro-veganboekje in schaapskleren. Ik was toen zo’n 7 kilo zwaarder dan nu en stond op het punt nu toch echt vegetariër te worden. Maar dit boekje was geschreven door 2 hard core veganistische dames. Super ‘skinny’, health freaks uit LA, je kent het wel. Geweldige inspiratie, maar dit ging het niet worden.

Het grappige is dat ik ondertussen bijna net zo leef als zij. Het is bijna ongemerkt gegaan. Gewoon: stap voor stap. Eerst maar eens stoppen met vlees, alle pakjes en zakjes de deur uit, geen toegevoegde suikers meer, etc.

 

Wees een beetje aardig voor jezelf

Brené Brown schrijft in haar boekje ook iets herkenbaars over hoe hard en onaardig we voor onszelf kunnen zijn. Ken je dat? Dat je altijd iedereen een plezier wil doen, aardig bent en ondertussen snoeihard jezelf een ‘grote sukkel’ noemt, omdat je een boodschapje bent vergeten.

Weet je…het helpt niet en je bent meer waard dan zo’n scheldkanonnade. Als een ander zo tegen je zou doen zou je die persoon nooit meer aankijken.

 

Wat is je strategie?

En hoe krijg je het voor elkaar? Zonder goed na te denken over hoe je iets gaat doen, sta je op 1 januari voor de koelkast en grijp je echt naar het allergemakkelijkste wat er voor je neus staat. En geloof me, dat zijn niet de worteltjes. Een restje kaas, een stukje worst en nog wat van dat lekkere toetje van gisterenavond.

Neem een kleine stap, maar wees wel strikt. Als je echt gezonder wil leven en je hebt besloten om bijvoorbeeld te beginnen met het verbannen van vlees, kap er dan ook gewoon mee.

Maar probeer niet tegelijkertijd te stoppen met roken, drinken, snaaien, etc.

Als je bijvoorbeeld stopt met vlees en er ontstaat een situatie waarin je verleid wordt toch een stuk te nemen, let dan goed op jezelf. Waarom zou je het wel doen? En waarom niet? Als je alleen maar op het vlees hoeft te letten en niet op 10 andere voornemens, dan wordt het een stuk gemakkelijker om jezelf ‘toe te spreken’.

 

Zorg dat het een gewoonte wordt

Al die kleine stapjes hebben er bij mij toe geleid dat:

  • Ik aan heel veel ongezonde producten totaal geen behoefte meer heb.
  • Ik best nog wel eens door het lint kan gaan voor een zak patat: maar dan geniet ik er wel volop van!
  • Gezond eten en bewegen echt in mijn ‘systeem’ zitten.
  • Mijn smaak enorm verbeterd is.
  • Mijn lichaam echt ‘dankjewel’ zegt.

Ik leeft nu 100% gezonder dan 10 jaar geleden. En het begon echt met een goed voornemen.

Wat is jouw goede voornemen? Laat het in de reacties hieronder weten, want een gedeeld voornemen is een ècht voornemen!

Ik wens jullie allemaal het allerbeste voor 2014, veel liefde, gezelligheid, gezondheid en vreugde. En…eet goed en geniet ervan!

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!