hoge bloeddruk

Afgelopen week werden de resultaten van een belangrijk en groot onderzoek gepresenteerd. Bijna 10.000 mensen van 50 jaar en ouder werden sinds 2009 gevolgd bij dit onderzoek naar een goed niveau van de bloeddruk. Hoewel iedereen wel weet dat een te hoge bloeddruk niet goed voor ons is, was tot op de dag van vandaag niet duidelijk tot hoever die bloeddruk dan precies moet dalen.

Mensen die een te hoge bloeddruk hebben, krijgen daar vaak medicijnen voor. Het doel, zowel in Nederland als in de meeste andere landen, is dan meestal om de bovendruk of systolische druk op 140 of lager te krijgen. In Nederland hebben ongeveer één op de drie mensen een te hoge bloeddruk of slikken medicijnen om hun bloeddruk te verlagen. Van alle 60-plussers heeft maar liefst de helft een te hoge bloeddruk of medicijnen.

Maar de vraag was dus: is een bovendruk van 140 goed genoeg?

 

Schokkend & hoopgevend: de onderzoeksresultaten

In het onderzoek werden de deelnemers verdeeld in twee groepen:

  1. De eerste groep kreeg medicijnen tegen een te hoge bloeddruk met als doel de druk naar 140 te verlagen. Een behandeling zoals die in de meeste landen op dit moment wordt gegeven.
  2. De tweede groep kreeg iets meer medicijnen tegen een te hoge bloeddruk met als doel de druk naar 120 te verlagen.

De resultaten waren schokkend: de mensen uit de tweede groep bleken maar liefst een 25% lager risico op overlijden te hebben. Het risico op cardiovasculaire aandoeningen zoals een hartaanval of een beroerte bleek zelfs een derde lager te zijn.

 

Hoe kom je aan een te hoge bloeddruk?

Hoewel sommige mensen een genetische aanleg hebben, komt een te hoge bloeddruk vooral voor bij mensen met overgewicht, rokers, ouderen, alcoholisten, mensen die stress hebben, niet bewegen of ongezond eten.

Overigens is het verstandig zo af en toe je bloeddruk te laten checken. Een te hoge bloeddruk gaat namelijk vrijwel nooit gepaard met klachten. Een echte sluipmoordenaar dus… Je kan je bloeddruk uiteraard bij de huisarts laten checken, maar je kan voor een redelijk bedrag zelf een goede bloeddrukmeter kopen. Ik heb bijvoorbeeld zelf dit exemplaar:

 

Hoge bloeddruk: nummer één oorzaak van overlijden

Een te hoge bloeddruk is de nummer één risicofactor voor overlijden en is dus gevaarlijker dan roken, niet bewegen en overgewicht (maar ja, daar krijg je wel een hoge bloeddruk van, dus dat is natuurlijk een kip of ei verhaal). Het heeft dus nogal wat impact dat uit dit onderzoek blijkt dat de behandeling agressiever aangepakt moet worden. Zeker als je bedenkt dat een derde van de Nederlanders aan deze ‘ziekte’ lijdt. De bloeddruk marginaal verlagen tot 140 is niet genoeg, er moeten meer medicijnen aan te pas komen om het risico op overlijden met nog eens 25% te verlagen.

Nog meer pillen dus!

 

Pillen??

Een te hoge bloeddruk wordt meestal aangepakt met een pilletje. Ach, zo’n pilletje… Maar wat zijn eigenlijk de bijwerkingen van bloeddrukverlagende medicijnen? Enkele voorbeelden:

  • Plaspillen kunnen gepaard gaan met een verslechtering van het cholesterol (waarvoor dan ook weer cholesterolverlagers geslikt moeten worden).
  • Bètablokkers (hiervan gaat het hart langzamer kloppen) gaan gepaard met benauwdheid, vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn, oogproblemen en impotentie.
  • ACE-remmers (werken bloedvat verwijdend) hebben als bijwerkingen: misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, diarree, huiduitslag en hardnekkige prikkelhoest.

Kortom, de pillen zijn niet onschuldig. Maar kan het ook zonder?

 

Gezonde leefstijl voor een lage bloeddruk

Hoewel in sommige gevallen een pilletje niet te voorkomen is, helpt een gezonde leefstijl altijd. Dit betekent:

 

Voeding voor een lagere bloeddruk

De Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) is een internationaal erkend voedingsadvies voor mensen met een hoge bloeddruk. Het wordt geadviseerd als een gezonde en levenslang vol te houden voedingsstijl door The National Heart, Lung and Blood Institute en The American Heart Association in de Verenigde Staten. Het DASH voedingspatroon is rijk aan kalium, calcium, magnesium en vezels en kan al binnen korte tijd leiden tot een verlaging van de bovendruk.

Het eerste advies ten aanzien van voeding bij een hoge bloeddruk is: minder zout! Veel mensen volgen dit advies braaf op door het zoutpotje te laten staan. Uit onderzoek is echter gebleken dat slechts 10-20% van al het zout dat wij binnen krijgen afkomstig is uit dat potje. Het helpt, maar is dus niet genoeg. Zout zit veel in brood, kaas en allerlei bewerkte voeding. Probeer dus minder pakjes en zakjes te gebruiken.

Naast het verminderen van zout is het ook belangrijk terughoudend te zijn met verzadigd vet, zoete producten, alcohol en cafeïne. Neem vooral ook geen drop of andere snoep met glycyrrhizinezuur uit zoethout.

Meer gebruik van vezels blijkt ook essentieel te zijn. Kies dus altijd van alle granen en graanproducten zoals brood, rijst, pasta en ontbijtgranen de volkoren variant!

Hoe meer groenten en fruit, des te lager de bloeddruk. Vooral nitraatrijke groenten, zoals bijvoorbeeld bietjes, blijken een aanzienlijk bloeddrukverlagend effect te hebben. Neem dus gerust dagelijks een glas bietensap of een groene smoothie.

En eet tot slot iedere dag een paar noten. Vooral pistachenoten (zonder zout uiteraard) blijken te helpen bij het verlagen van de bloeddruk.

 

Bronnen

Nederlands Huisartsen Genootschap. Cardiovasculair risicomanagement. 2012. 

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Nationaal Kompas Volksgezondheid. Hoeveel mensen hebben een verhoogde bloeddruk? 2012. 

Beitsma B, Ensing A. Richtlijn 22: Hypertensie. In: Bijl C, Buurmeijer T, Hulshof M, et al. Dieetbehandelingsrichtlijnen. Rotterdam: 2010 Uitgevers; 2014.

World Health Organization. Global Health Risks: Mortality and burden of disease attributable to selected major risks. 

Zorginstituut Nederland. Farmacotherapeutisch Kompas. Chloortalidon. 

Zorginstituut Nederland. Farmacotherapeutisch Kompas. Bèta-receptorblokkerende sympathicolytica. 

Zorginstituut Nederland. Farmacotherapeutisch Kompas. ACE-remmers. 

U.S. Department of Health and Human Services. Your Guide to Lowering Blood Pressure. 

Nordic Council of Ministers. Nordic Nutrition Recommendations 2012: Integrating nutrition and physical activity. 5th edition. Copenhagen: Norden; 2014.

Siervo M, Lara J, Ogbonmwan I, et al. Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis. Journal of Nutrition. 2013;143(6):818-826.

Mohammadifard N, Salehi-Abargouei A, Salas-Salvadó J, et al. The effect of tree nut, peanut, and soy nut consumption on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled clinical trials. American Journal of Clinical Nutrition. 2015;101(5):966-982.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!