Veel sporters denken dat zij voor extra grote spierballen extra eiwitten nodig hebben. Helaas…extra eiwitten laat ze niet harder groeien, alleen noeste arbeid zorgt voor een torso à la David (van Michelangelo).

Dan heb je ook nog een groep die ‘aminozuren’ slikt. Dat zijn onderdeeltjes van eiwitten. Eiwitten bestaan uit vele aminozuren en tijdens de spijsvertering worden de eiwitten opgeknipt in individuele aminozuren die door ons lichaam vervolgens gebruikt worden voor het maken van lichaamsweefsel of het wordt omgezet in energie of vet. Men denkt dat door het slikken van individuele aminozuren, het lichaam efficiënter lichaamseiwitten kan produceren.

Helaas, ook niet waar. Aminozuursupplementen veroorzaken (1):

  • Diarree
  • Toxische reacties in het lichaam (o.a. in de hersenen)
  • Problemen in de lever en de nieren (teveel ammoniak)

De enige waarheid is dat ieder mens per dag 0,8 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwitten nodig heeft. Eiwittekort kennen wij in de westerse wereld eigenlijk niet. Voor sommige sporters, vegetariërs en veganisten wordt vaak iets meer aanbevolen (tussen de 1 en 2 gram per kg lichaamsgewicht). Niet veel meer dus. Gebleken is dat de meeste veganisten wel degelijk voldoende eiwitten binnen krijgen (2).

Maar…hoe zit het dan met die magere, bleke veganisten? Herkenbaar, of niet? Vaak betreft het hier een ijzertekort en geen eiwittekort.

Weinig horen we over de gevaren van teveel eiwitten. En die zijn er! Teveel (m.n. dierlijke) eiwitten in de voeding kan leiden tot (3) (4):

  • Diverse soorten van kanker: dierlijke eiwitten veroorzaken geen kanker, maar bevorderen de groei. Een ‘whole foods plant based diet’ daarentegen, zorgt ervoor dat kanker vrijwel niet groeit.
  • Slecht functionerende nieren
  • Hart- en vaatziekten
  • Osteoporose (botontkalking)
  • Diabetes
  • Reuma: hierover bestaat nog onzekerheid, maar het Reumafonds heeft veel geld gestoken in een onderzoek (5).


[1] Rolfes SR, Pinna K, Whitney E. Normal and Clinical Nutrition: International Edition. 9th Edition. 2012. Wadsworth Cengage Learning. p 186-187.
[2] Messina V, Mangels R, Messina M. The Dietitian’s Guide to Vegetarian Diets: Issues and Applications. 2nd edition. 2004. Sudbury, MA: Jones and Bartlett Publishers.
[3] Campbell TC, Campell TM. The China Study: Startling Implications for Diet, Weight Loss and Long-Term Health. 1st edition. 2006. BenBella Books.
[4] Harvard School of Public Health. Protein: Moving Closer to Center Stage. http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/protein-full-story
[5] http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuwsoverzicht/melk-een-oorzaak-van-reuma

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!