melk is goed voor elkDe Telegraaf kopte afgelopen week: ‘Van veel melk drinken ga je eerder dood’ . Nu ben ik geen fan van melk, maar zo stellig had ik het nog niet gezien! Is het waar? Ga je van melk eerder dood?

Het stuk in de Telegraaf betrof een artikel in de British Medical Journal (BMJ) over een wetenschappelijk onderzoek onder meer dan 100.000 Zweedse mannen en vrouwen.

Wat staat er precies in dat artikel?

Melk bevat suikers, maar niet suikers zoals die uit ons suikerpotje. Suiker in koffie en thee is sucrose en bestaat uit twee moleculen: glucose en fructose. De suiker in melk is lactose en bestaat ook uit twee moleculen: glucose en galactose.

Hoewel galactose ook in kleine hoeveelheden in plantaardige producten voorkomt, krijgen wij het grotendeels binnen via melk. Om je een idee te geven: in 1 glas melk zit ongeveer 5 gram galactose, terwijl de hoeveelheid in 100 gram fruit of groenten in milligrammen gemeten wordt.

Uit diverse eerdere onderzoeken is gebleken dat galactose bij dieren inflammatie (ontstekingen) en veroudering stimuleert. Meer in het bijzonder zou het leiden tot hart- en vaatziekten, kanker, botontkalking en verlies van spiermassa.

De Zweedse wetenschappers wilden daarom onderzoeken in hoeverre een hoge consumptie van melk inderdaad zou leiden tot een hoger risico op overlijden en een hoger risico op botbreuken als gevolg van botontkalking.

Melk, zuivel, yoghurt en kaas

Het onderzoek is heel specifiek gericht op melk en laat kaas en yoghurt buiten beschouwing. De reden hiervoor is dat in deze producten veel minder tot geen galactose voorkomt. Daarbij komt dat in sommige van deze producten probiotica voorkomen, die juist een ontstekingsremmend effect hebben.

Kortom: uitgangspunt van hun onderzoek was het idee dat gewone melk aanzienlijke hoeveelheden galactose bevat en deze galactose zou kunnen leiden tot inflammatie, veroudering, een hoger risico op overlijden en ook een hoger risico op botbreuken in verband met botontkalking.

Conclusie van het Zweedse onderzoek

melkOp basis van langdurig onderzoek onder ruim 100.000 Zweedse mannen en vrouwen over voeding, overlijden en botbreuken, konden zij bevestigen dat mensen die meer melk consumeerden inderdaad eerder overleden en ook vaker botbreuken hadden.

Ondertussen is er al heel veel kritiek geuit op hun onderzoek, de methodes die zij hebben toegepast en allerlei andere details. Maar hoge bomen vangen veel wind: de onderzoekers hebben het aangedurfd de gezondheid van melk groots ter discussie te stellen. Hopelijk zal dit leiden tot allerlei nieuwe onderzoeken. Immers, het is goed te weten hoe het precies zit. Waarom is bepaalde voeding juist goed of juist slecht voor ons?

Oorzaken en gevolgen

Hoe boeiend het Zweedse onderzoek dus ook is, het toont nòg geen oorzaak-gevolg relatie aan! Melk lijkt een rol te spelen bij het eerder overlijden en het hogere aantal botbreuken, maar hoe deze relatie precies in elkaar zit…dat moet nog echt beter onderzocht worden.

De claim van de Telegraaf was dus een beetje te kort door de bocht! Maar…wat wel gezegd zou mogen worden is dat er een luchtje zit aan melk!

Als volwassene aan de borst?

Je kan nog zoveel onderzoek doen, maar soms spreekt het gezonde verstand nog meer aan. Ik zal het moment waarop ik zelf een vraagteken achter melk zette nooit vergeten. Het is ondertussen al bijna 10 jaar geleden en ondanks het feit dat ‘Skinny Bitch’ glossy en oppervlakkig lijkt, heb ik zelden zo’n scherpe visie op melk gelezen als deze.

Uit Skinny Bitch, het hoofdstuk ‘The Dairy Disaster’ :

Go suck your mother’s tits. Go on. Suck your mother’s tits. You think this is ridiculous? It is. Get ready to use your head.

Melk drinken als volwassene is vreemd, nog vreemder is het als volwassene de melk van een ander ‘zoogdier’ te drinken. Melk is bedoeld om baby’s binnen hele korte tijd héél hard te laten groeien, daarna hebben we geen melk meer nodig. Sterker nog: daarna kunnen we de melk ook veel minder goed verteren. Baby’s hebben namelijk voldoende lactase, een enzym nodig om melksuikers te verteren. Als we volwassen zijn, is een groot deel van deze lactase verdwenen. Een groot deel van de wereldbevolking heeft als volwassene zelfs onvoldoende lactase om melk te kunnen verwerken.

En hoe zit het met botontkalking? Is de kans hierop groter zonder melk? Hierover schreef ik al eerder een blog, klik hier om verder te lezen over botontkalking en de relatie met melk.

Dus?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor zuivel is 450 ml per dag. Maar voor mij niet. En iedereen die net als ik Aziatisch bloed door de aderen heeft stromen: kijk uit. 80% van de Aziaten heeft geen lactase en kan melk dus slecht of niet verdragen.

En ben je dol op kaas of yoghurt? Zie het dan als een delicatesse. Iets bijzonders voor af en toe…maar zeker geen halve liter per dag!

Bronnen

De Telegraaf. Van veel melk drinken ga je eerder dood. 29 oktober 2014.

Michaëlsson K, Wolk A, Langenskiöld S, et al. Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies. BMJ. 2014;349:g6015. 

Freedman R, Barnouin K. Skinny Bitch. London: Running Press; 2005.

 

RelatedPost

Share this....

Deel dit met je vrienden!