Italie

Italië is en blijft het mekka van lekker eten. Maar is het ook gezond? Het mediterrane dieet zou immers één van de beste diëten ter wereld zijn. Hoe waar is dit eigenlijk?

Eén van de indicatoren van gezondheid is natuurlijk overgewicht. Zijn de Italianen slanker dan Nederlanders? Per saldo valt dit tegen. Bij volwassenen zie je dat Italianen over het algemeen wel wat slanker zijn, maar de ontwikkeling van overgewicht en obesitas bij Italiaanse kinderen is schrikbarend. Waar in Nederland rond de 15% van de kinderen te zwaar is, ligt dit percentage in Italië rond de 35%. Meer dan 2 keer zo hoog!

Maar overgewicht is natuurlijk niet de enige indicator voor gezondheid. De levensverwachting in Italië ligt nog steeds op een beduidend hoger niveau dan in Nederland. En op het eerste oog lijken Italianen op leeftijd in ieder geval gezonder, fitter, actiever.

pyramid

Om te begrijpen waar het fout gaat, is het belangrijk eerst te weten wat we precies verstaan onder het mediterrane dieet. Zie hiervoor het bovenstaaande plaatje. Dit plaatje geeft een samenvatting van wat onder wetenschappers verstaan wordt als hèt mediterrane dieet.

Kort samengevat:

  • Dagelijks lichamelijke activiteit
  • Veel koolhydraten, maar dan wel volkoren
  • Heel veel groenten, fruit, peulvruchten en noten
  • Olijfolie
  • Yoghurt en kaas

Verder zie je dat er wekelijks iets van vis, kip, ei en wat zoetigheid geconsumeerd wordt en maandelijks vlees.

We zien direct de problemen ten opzichte van het huidige voedingspatroon in Italië, maar ook in Nederland:

  • 1 keer per maand vlees?
  • 1 keer per week zuivel, zoetigheid, ei, kip of vis?
  • Alles volkoren?
  • Dagelijkse lichamelijke activiteit?

En wat niet in het plaatje staat, maar wel bij de mediterrane wijze van eten hoort, zijn de porties. Ik weet nog wel dat wij van Nederland naar Italië verhuisden en verbaasd waren over het feit dat de gemiddelde Italiaan iedere dag een bord pasta at. Na een jaar deden we dit zelf echter ook: 70 gram pasta met een magere saus zonder vis, vlees of melkproducten (hooguit een klein beetje parmigiano) als lunch en ’s avonds geen koolhydraten meer.

Kortom: welke Italiaan leeft nog in overeenstemming met deze voedselpyramide? Dat zijn er helaas niet zo veel.

Gelukkig ken ik wel een aantal Italianen die zo leven en die worden dan ook goed oud. ‘Goed’ in de zin dat zij nog in staat zijn een flinke berg te beklimmen na hun 70ste.

Het mediterrane dieet is dus nog steeds een goed voorbeeld, maar dan wel zoals ‘i nonni’ (grootouders) het deden en dat is precies wat er in het plaatje staat. Goed onthouden dus als je naar Italië gaat!

 

Recept: bruschetta – molto semplice

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 4 lekkere, biologische tomaten
  • 1 volkoren baguette
  • 2 tenen knoflook
  • basilicum
  • goede olijfolie
  • Himalaya zout

Zet de gril aan. Snijd de tomaten in kleine blokjes. Meng de tomatenblokjes met wat zout en laat ze uitlekken boven een schaal in een zeef.

Snijd de baguette in dunne plakjes en verdeel ze over een rooster. Zet het rooster onder de gril en houd e.e.a. goed in de gaten. De sneetjes moeten aan beide zijden mooi goudbruin zijn.

Snijd 2 tenen knoflook in tweeën en bestrijk de goudbruine sneetjes met de knoflook.

Snijd of knip de basilicum fijn en meng dit met de uitgelekte tomaten en een beetje olijfolie.

Leg de sneetjes baguette op een mooie, platte schaal en schep op ieder sneetje een klein beetje van het tomatenmengsel.

Klaar! Dit blijft één van de beste en meest eenvoudige voorgerechten ooit!

_________________________

Bronnen:

 

RelatedPost

Share this....

Deel dit met je vrienden!