luister naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam betekent dat je afgaat op je intuïtie. Niet altijd even gemakkelijk. Kinderen blijken hier echter niet zoveel moeite mee te hebben. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen intuïtief heel goed kunnen inschatten wat ze aan voeding nodig hebben. Ouders worden om die reden geadviseerd zich te houden aan de simpele regel: jij bepaalt wat je kind eet, maar je kind bepaalt hoeveel het eet.

Iets dergelijks kwam ook uit een heel oud, maar wel heel aansprekend onderzoek uit 1976. Daaruit bleek dat ratten die ongelimiteerd rattenvoeding mochten eten niet in gewicht toenamen, ze wisten prima wat ze nodig hadden. Echter, op supermarktvoeding bleken de beestjes maar liefst 260% zwaarder te worden. Blijkbaar bracht deze onnatuurlijke voeding hun systeem in de war en waren ze daarom niet meer in staat intuïtief te bepalen wanneer ze genoeg hadden gehad.

De kracht van onze intuïtie

Intuïtie wordt vaak gezien als niet-rationeel, misschien wel zweverig. Toch valt dit wel mee. Intuïtie kan ook gezien worden als een verzameling ervaringen en herinneringen die diep in ons is opgeslagen, maar wel beschikbaar voor ons onderbewuste en op andere plaatsen dan alleen onze hersenen.

Zenuwen werken namelijk niet alleen in het hoofd, maar door het hele lichaam. Professor Gershon, een patholoog en celbioloog, is er zelfs van overtuigd dat onze darmen gezien kunnen worden als ons tweede brein. Immers, na de hersenen bevatten de darmen de meeste zenuwcellen, meer dan bijvoorbeeld het ruggenmerg. Gershon is ervan overtuigd dat onze emoties voor een groot deel worden beïnvloed door de zenuwen in onze darmen.

Al die kennis, herinneringen en ervaringen zijn opgeslagen in ons lichaam en kunnen verbanden leggen waarvan wij ons dus niet altijd bewust zijn. Een mooi onderzoek waarin dit tot uiting komt gaat over eenvoudige of complexe aankopen. Uit dit onderzoek blijkt dat als wij bijvoorbeeld een eenvoudige handdoek kopen, wij er goed aan doen om hierover een rationele beslissing te nemen. Kopen we echter een huis of een auto, dan doen we er goed aan alle informatie tot ons te nemen, er een nachtje over te slapen en vervolgens –intuïtief– een besluit te nemen. Als we op deze manier beslissingen nemen, blijken we daar achteraf tevredener over te zijn.

Een intuïtieve relatie met je lichaam

Goed voor jezelf zorgen, betekent dat je je bewust bent van je lichaam. Dat je je intuïtie gebruikt om te bepalen wat de staat van je lichaam is en dat je je lichaam laat vertellen wat het nodig heeft, denk aan voeding, slaap en beweging.

Er zijn echter veel mensen die het contact met hun lichaam kwijt zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het niet kunnen specificeren van een pijn die ze ergens in hun lichaam voelen. Ze voelen zich niet lekker, geven aan dat ze buikpijn hebben, wijzen naar het gedeelte van borst tot bovenbeen en zeggen: ‘Hier, gewoon hier. Pijn.’ Daar kan een arts natuurlijk niet zoveel mee, het is dan lastig een diagnose te stellen!

De realiteit is dat deze mensen de relatie met hun lichaam kwijt zijn. Ze hebben geen idee van de status van hun lichaam en weten daarom intuïtief niet wat ze zelf kunnen doen om zich beter te voelen.

Intuïtief eten

Toen ik een tijd geleden met iemand sprak over intuïtief eten, gaf die persoon aan dat haar intuïtie haar eigenlijk alleen maar zei dat ze meer chips moest eten. ‘Mijn intuïtie trekt me gewoon naar die zak! Ik kan er niets aan doen!’

Gelukkig is dat niet zo, er is wel wat aan te doen. Deze dame was ooit ook een kind dat intuïtief aanvoelde hoeveel het moest eten. Dit kind was echter net zoals de ratjes gevoerd met teveel junk food en daardoor de weg kwijt geraakt.

Verdwaald in het eigen lichaam, kloppen ze aan bij een arts en verwachten een diagnose en het liefst een quick fix. Een spuit of een pil.

Andersom kan echter ook! Zo vertelde iemand anders me dat ze een tijdje heel intuïtief probeerde te eten. Dit betekende concreet dat ze tijdens het boodschappen doen zich liet leiden door haar gevoel. Werd ze aangetrokken door de tomaten, dan werden het tomaten. Door een arts liet ze ondertussen controleren of haar keuze wellicht samenhing met haar lichamelijke status en dit bleek inderdaad het geval! Zo hing een keuze voor tomaten samen met een lage bloedwaarde voor kalium.

Maar hoe kom je zover?

5 tips voor een intuïtieve relatie met je lichaam

1.

Sta iedere dag even stil bij je lichaam. Voel je je goed? Zo nee, wat is er mis? Kan je er vandaag wat aan doen? Misschien een dagje minder eten of wat vroeger naar bed?

2.

Probeer klachten zo goed mogelijk te specificeren. Hier kan je niet jong genoeg mee beginnen! Leer dit je kinderen, want als ze leren om duidelijk uit te leggen wat ze mankeren, hebben ze hier later profijt van.

3.

Negeer een lichamelijke behoefte nooit! Eten, drinken, slapen, plassen, poepen, braken, beginnen allemaal met een signaal. Reageer daarop! Het is heel simpel: consequent aandrang negeren = ziek worden.

4.

Probeer gezondere gewoontes te ontwikkelen, zonder jezelf geweld aan te doen. Heb je bijvoorbeeld zin om languit op de bank te liggen, terwijl je eigenlijk wilde sporten? Denk dan eens na over wat voor beweging je nu wel acceptabel zou vinden en doe dat. Ga een stukje wandelen in plaats van een uur spinnen.

5.

Behoefte aan chips? Bedenk dan waar je eigenlijk zin in hebt. Probeer een gezonder alternatief, maar zorg dus wel dat je behoefte op een bepaalde manier gerespecteerd wordt. Honger betekent eten!

En ga niet voor 100% perfect vanaf morgen, in contact komen met je lichaam is een proces. Van nature hebben wij een uitstekende relatie met ons lichaam, maar soms zijn we een beetje verdwaald. Zorg dat je de weg naar huis weer vindt!

Heb jij een goede relatie met je lichaam? En waar vraagt het om? Laat het weten onderaan dit bericht!

 

Bronnen

Ogata BN, Hayes D. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Nutrition Guidance for Healthy Children Ages 2 to 11 Years. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 2014;114:1257-76.

Sclafani A, Springer D. Dietary obesity in adult rats: Similarities to hypothalamic and human obesity syndromes. Physiology & Behavior. 1976;17(3):461-71.

Hadhazy A. Think Twice: How the Gut’s “Second Brain” Influences Mood and Well-Being. Scientific American. 2010. 

Dijksterhuis A, Bos MW, Nordgren LF, et al. On Making the Right Choice: The Deliberation-Without-Attention Effect. Science. 2006;311:1005-7.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!