meditatieVeel mensen zijn gestrest. Zelfs mensen die zich vervelen voelen een bepaalde vorm van stress. We spreken immers niet alleen meer van burn-out, maar ook van bore-out. Zo verveeld zijn dat je er helemaal gek van wordt.

Hoe gevaarlijk is stress?

Dr. Dean Ornish werd wereldberoemd door een integraal lifestyle programma ter verlaging van het risico op hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen. Hij was ook de belangrijkste inspiratie voor Bill Clinton toen hij besloot over te stappen naar een plantaardig dieet.

In zijn programma heeft Ornish veel aandacht voor stress-management, want:

Stress onderdrukt je immuniteitsfuncties.
Stress kan een hartaanval veroorzaken.
Stress kan een beroerte veroorzaken.
Stress kan het risico op kanker verhogen.
Stress vertraagt het wondhelingsproces.
Stress veroorzaakt ontstekingen/inflammatie.
Stress leidt tot gewichtstoename.
Stress heeft een negatieve impact op je geheugen.
Stress veroorzaakt depressie.
Stress verergert diabetes.
Stress verslechtert het seksleven.
Stress leidt tot versnelde veroudering, zelfs op gen- en celniveau.

Kortom: je kan jezelf dus wel gek maken, maar je wordt er uiteindelijk vooral ziek en ongelukkig van. Je gaat er zelfs eerder aan dood.

Crazy busy

De vraag is natuurlijk of we een keuze hebben. Toen ik nog in de financiële wereld werkte, viel het mij op dat iedereen, maar dan ook iedereen ‘crazy busy’ was. Een vraag als: ‘Hoe gaat het met je?’, werd steevast beantwoord met een variant van ‘crazy busy’ (‘exhausted’, ‘just too much to do’, etc).

De werkelijkheid is natuurlijk dat deze mensen hun werk niet goed doen, niet efficiënt genoeg zijn òf dat er extra personeel nodig is. Zo simpel is het namelijk.

Wij (vooral vrouwen) stellen geen prioriteiten, we willen alles. En dat kan niet. Als je alles doet, verlies je focus en gaan alle dingen niet goed. Gevolg: stress. Bij mannen in de financiële wereld kreeg ik soms het gevoel dat ‘crazy busy’ ook gebruikt werd als een soort statussymbool: drukker = succesvoller.

Hoe ga je met stress om?

Eén dag in de week heel erg druk zijn of dagenlang aan een project werken hoeft echter niet tot stress te leiden. Mensen die druk zijn kunnen ook in een ‘flow’ komen. Objectief zijn ze net zo druk als mensen met stress, maar ze hebben er geen last van. Integendeel! Dat komt omdat deze mensen iets doen waarover ze gepassioneerd zijn.

Echt ziek worden van stress heeft echter weinig te maken met de specifieke oorzaken (werk, gezin, financiële zorgen e.d.), maar veel meer met de manier waarop je ermee omgaat. Stress-management biedt niet alleen instant verlichting van aan stress gerelateerde klachten, het kan je ook helpen dieper gelegen problemen aan de oppervlakte te brengen zodat je deze beter kan oplossen.

Meditatie

Meditatie wordt steeds vaker toegepast, ook in de medische wereld. Uit een onderzoek onder patiënten met chronische ziekten bleek dat een hele beperkte yoga-interventie al vruchten kan afwerpen. Na 10 dagen oefeningen (asanas), ademtechnieken (pranayamas) en stress-management technieken nam de stress af en ook de inflammatie (het ontstekingsniveau) in de lichamen van de patiënten.

Maar meditatie doet meer, het verandert onze hersenstructuur. Dit bleek uit een onderzoek waarvoor 16 gezonde personen (zonder ervaring met meditatie), gedurende 8 weken een ‘Mindfulness-Based Stress Reduction Program’ volgden.

Het programma bestond uit een wekelijkse groepsbijeenkomst van 2.5 uur, één bijeenkomst van een hele dag en het concreet uitvoeren van:

  • Body scan: aandacht door het hele lichaam laten gaan.
  • Mindful yoga: lichte oefeningen en coördinatie van de ademhaling.
  • Meditatie: ademhaling, bewustzijn en het kunnen zijn in het ‘nu’ zonder verdere afleiding.

De deelnemers moesten dagelijks 45 minuten zelf de body scan, yoga en meditatie uitvoeren. Ook werden de deelnemers gemotiveerd om mindfulness toe te passen in de gewone dingen van het leven: tijdens het eten, lopen en het uitvoeren van eenvoudige taken.

Ter controle werden de resultaten aan het begin en aan het einde van het programma vergeleken met een controlegroep die het programma niet onderging.

De resultaten waren verbluffend. Er was een duidelijke toename van grijze massa in de hersenen. De grijze massa is een laag die om de witte, meer in de kern gelegen massa heen ligt. Een soort sinaasappelschil om de kern heen. In de grijze massa liggen alle zenuwcentra.

De toename van deze grijze massa kan gerelateerd worden aan een directe verbetering van de volgende functies in de hersenen: korte termijn geheugen, stresssysteem, integreren van de zintuiglijke informatie, ruimtelijk denken, het verwerken van informatie, perceptie, fijne motoriek, emotionele processen en mentale processen.

En dat in slechts 8 weken!

Wat vind jij?

Ik ben natuurlijk geïnteresseerd in voeding en gezondheid. Vermindering van stress is een belangrijk onderdeel van gezondheid, maar heeft minder met voeding te maken.

Vind je het desalniettemin leuk om op mijn website over dit soort onderwerpen te lezen?

Ik heb veel contact met Christenen. Omdat meditatie uit de Boeddhistische traditie voortkomt, ligt het soms moeilijk.

Is meditatie te combineren met het Christelijk geloof?

Er zijn natuurlijk meerdere methoden om stress in je leven te verminderen.

Welke stress-management technieken beveel jij aan?

Het is natuurlijk heel fijn als je jouw reactie onder deze tekst plaatst! Reageer je liever persoonlijk dan kan dat natuurlijk ook. Gebruik het contactformulier en laat weten wat jou bezig houdt!

Bronnen

Ornish D. The spectrum: a scientifically proven program to feel better, live longer, lose weight and gain health. New York: Ballantine Bookds; 2008. p. 115-140.

Yadav RK, Magan D, Mehta N, et al. Efficacy of a short-term yoga-based lifestyle intervention in reducing stress and inflammation: prelmininary results. J Altern Complement Med. 2012;18(7):662-667.

Hölzel BK, Carmody J, Vangel M, et al. Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Res. 2011;191(1):36-43.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!