groene thee

Chronische ontstekingen in ons lichaam vormen de basis voor de belangrijkste ziekten van vandaag zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Ontstekingen maken ons oud en ziek.

Vraag is dus: hoe komen we eraan en vooral ook: hoe komen we er weer af?

Eerst een paar nare gewoontes die ontstekingen bevorderen:

Roken

Voor de zekerheid zet ik het er toch maar bij. Voor wie nog rookt: stop er alsjeblieft mee. Er is geen kruid gewassen tegen de nadelige gevolgen van roken, zelfs de meest geweldige super foods kunnen niet goedmaken wat je vernietigt met een sigaret.

Roken versnelt het verouderingsproces van ons lichaam en door alle toxische stoffen voedt het ontstekingen. Weg met de sigaret dus.

Stress

Gevoelens van woede en vijandigheid worden geassocieerd met een verhoogd ontstekingsniveau. En eigenlijk weten we het wel: stress is gewoon slecht voor ons. Maar hoe verlaag je het? Heb je eigenlijk wel eens stil gestaan bij wat je nu daadwerkelijk zo’n gevoel van stress geeft? Stress ontstaat bij een probleem (of meerdere). Vaak begint de oplossing met het voor jezelf duidelijk maken wat het probleem nu echt is en het accepteren van dit probleem. Daarna is het in de meeste gevallen: werk aan de winkel. Hoe je dat doet kan je lezen in mijn blog ‘Vandaag begin ik’.

Suiker

Uit een recent onderzoek bleek dat de gemiddelde Amerikaan zo’n 15% van de dagelijks geconsumeerde energie (kilocalorieën) haalt uit toegevoegde suikers. Omgerekend zou dit bij een dagelijkse inname van 2500 kilocalorieën gaan om 94 gram toegevoegde suiker per dag!

In dit onderzoek werden ook Amerikanen vergeleken die heel weinig toegevoegde suikers eten (tot maximaal 10%) met Amerikanen die heel veel (25% of meer) suiker eten. De groep die heel veel suiker at bleek een wel 3 keer hoger risico te hebben om te overlijden als gevolg van een hartaandoening. De oorzaak zou wellicht kunnen liggen in een toename van atherosclerose, de ontstoken plaque aan de binnenkant van je aders.

Nog niet overtuigd? Lees dan hier over de 10 redenen om te stoppen met suiker.

Maar gelukkig zijn er ook natuurlijke ontstekingsremmers:

Groene thee

We weten al langer dat groene thee goed voor ons is. Hoe het echter werkt weten we nog niet zo goed, maar het lijkt erop dat de thee ontstekingsremmend werkt. Als aanvulling op een verbeterde lifestyle blijkt het ook preventief te kunnen werken voor chronische ziektes, waaronder kanker, diabetes en hart- en vaatziektes.

En nu we het toch over groene thee hebben: gun jezelf goede thee. Na de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over de thee van Lipton heb ik het helemaal gehad met die rommel. Ik kan jullie de thee van Hampstead van harte aanbevelen. Niet alleen biologisch dynamisch (met Demeter keurmerk), maar ook nog eens erg lekker.

Kurkuma

Over kurkuma schreef ik al eerder een blog. Prachtig dat de ontstekingsremmende kwaliteiten van dit kruidje al duizenden jaren bekend waren in de Ayurveda en dat de werking nu ook wetenschappelijk bewezen is! Gebruik kurkuma door de rijst, roerbakgerechten, curries en smoothies. Kurkuma werkt het beste als het eerst opgelost wordt in vet. Strooi het dus in een beetje kokosvet als je bijvoorbeeld roerbakt of meng het met een klein beetje lijnzaadolie voor in de smoothie. Klik hier voor mijn blog over kurkuma.

Gember

Over gember schreef ik ook al eerder een blog. Gember werd in Aziatische, Indiase en Arabische tradities al lang geleden gezien als een heilzaam middel tegen veel kwalen. In de Westerse geneeskunst wordt gember echter ook steeds serieuzer genomen. Zo toonden diverse onderzoeken aan dat gember gebruikt kan worden tegen misselijkheid (o.a. van chemotherapie, maar ook zwangerschapsmisselijkheid). De belangrijkste werking is echter de ontstekingsremmende. Gember wordt steeds vaker genoemd als ondersteuning in de strijd tegen hart- en vaatziekten en diverse soorten reuma. Klik dus naar mijn blog over gember en drink regelmatig een glas overheerlijk gemberwater.

Ginseng

Over ginseng is nog niet zoveel onderzoek gedaan als over gember. Toch lijkt ook deze wortel een positieve werking op ons lichaam te hebben. Naast mogelijke ontstekingsremmende kwaliteiten, zou het helpen de klachten van vrouwen in de overgang te verminderen en ook zouden tumoren minder hard groeien. Hoewel bewijzen dus nog niet sterk zijn loont het misschien toch de moeite om net als de Koreanen ginseng met groene thee te mengen.

Lijnzaad

De omega-3 vetten in lijnzaad lijken ontstekingsremmend te zijn. Maar er is meer. In diverse onderzoeken heeft lijnzaad (en dan met name gebroken lijnzaad) heilzame werkingen laten zien: LDL (slecht cholesterol) daalt, bloeddruk daalt, het risico om te overlijden als gevolg van een hartaanval daalt, overgangsklachten dalen, tumoren groeien langzamer (m.n. bij borstkanker en darmkanker), kortom: neem iedere dag een potje havermout met 3 flinke theelepels lijnzaad en je legt een goede basis voor een gezond lichaam!

Kortom: sigaretten, stress en suiker eruit en groene thee, kurkuma, gember, ginseng en lijnzaad erin!

Welke heilzame voedingsmiddelen heb jij al geïntegreerd in je dagelijkse eetpatroon? Laat het weten onderaan deze pagina!

_______________

Bronnen

Sluis J. Anger and the heart: perspectives on cardiac risk, mechanisms and interventions. Prog Cardiovasc Dis. 2013 May-Jun;55(6):538-47.

Yang Q, Zhang Z, Gregg EW, et al. Added Sugar Intake and Cardiovascular Diseases Mortality Among US Adults. JAMA Intern Med. 2014;174(4):516-524.

Kim H, Quon MJ, Kim J. New insights into the mechanisms of polyphenols beyond antioxidant properties; lessons from the green tea polyphenol, epigallocatechin 3-gallate. Redox Biology. 2014;2:187-195.

University of Maryland Medical Center. Complementary and Alternative Medicine Guide. http://umm.edu/health/medical/altmed

 

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!