RijstsaladeRegelmatig heb ik het over ‘Plant Based Nutrition’ of ‘Plant Based Diet’. Omdat veel mensen de laatste tijd vragen wat dit nu eigenlijk precies betekent, wijd ik er deze week een blog aan.

Het is zo’n uitgebreide blog geworden met video’s, dat ik er geen recept bij heb gedaan deze week. Iedereen die zich heeft aangemeld voor de wekelijkse e-mail (zie rechts op het scherm) heeft overigens wèl een recept gekregen van de heerlijke rijstsalade die je op de foto ziet.

Mocht je dit receptje toch nog willen ontvangen, meld je dan nu aan. Dan krijg je het alsnog.

Nu dus verder over Plant Based Nutrition (PBN). Tot op heden heb ik er nog geen betere naam voor gevonden, dus ik houd het lekker bij PBN. PBN betekent dat je uitsluitend plantaardige producten eet. Dus geen:

  • Vlees & gevogelte
  • Vis, schaal- en schelpdieren
  • Ei
  • Zuivel (melk, kaas, boter, yoghurt, etc)

‘Wat eet je dan nog wel?!’, roepen de meesten dan. Nou, dit bijvoorbeeld:

  • Allerlei soorten graan (tarwe, rogge, haver, amarant, quinoa, etc)
  • Fruit
  • Groente
  • Zeewier & algen
  • Noten
  • Zaden
  • Peulvruchten
  • Melk gemaakt van noten, zaden, rijst of soja
  • Yoghurt gemaakt van soja

Is PBN gewoon veganistisch? Bijna wel, met dien verstande dat ik bijvoorbeeld wel honing eet. Verder ligt de basis bij veganisten vaak bij ethische aspecten. Hoewel ik het grotendeels met deze veganistische filosofie eens ben, ligt de basis voor PBN voor bij gezondheid. Kortom, uiteindelijk bijna geen verschil.

PBN is vooral bekend geworden door Dr. T. C. Campbell. Campbell studeerde biochemie en voeding en was leidend wetenschapper van de ‘China-Oxford-Cornell Study on Diet and Disease’. Over dit onderzoek schreef hij het beroemde boek ‘The China Study’. Samen met cardioloog Caldwell Esselstyn en professor in de geneeskunde Dean Ornish was Campbell een inspiratie voor Bill Clinton, die het ‘Plant Based Diet’ al jaren volgt en sindsdien geen hartproblemen meer heeft.

De boeken van Campbell en Ornish hadden mij al enigszins overtuigd van de voordelen van PBN, maar het was pas na het volgen van een programma bij Campbell zelf (ik haalde bij hem een Certificate in Plant Based Nutrition) dat ik besloot hier helemaal voor te gaan en er ook mijn beroep van te maken.

Het eten van alleen plantaardige voeding heeft mij persoonlijk héél veel gebracht:

  • Enorme hoeveelheid energie
  • 10 kg gewichtsafname (nooit eerder behaalde ik mijn ideale gewicht en nu met gemak)
  • Mijn probleemhuid is gladder dan ooit
  • Nooit ziek, zwak of misselijk

Daarbij zijn ook de resultaten bij mensen die al ziek zijn zeer overtuigend. PBN kan bij de volgende aandoeningen preventie, verbetering en soms zelfs volledige genezing bieden:

  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Diverse soorten kanker
  • Auto-immuunziekten
  • Osteoporose (botontkalking)

Is de conclusie dan simpelweg het uit je huis verbannen van dierlijke producten? Eet je gezond als je gewoon alle dierlijke producten laat staan en overgaat op een volledig plantaardig dieet?

Het eenvoudige antwoord is: ‘Nee.’

Er zijn nog 2 hele belangrijke aspecten die geïntegreerd moeten worden in een gezond voedingspatroon die beiden vaak vergeten worden. Vooral het tweede punt wordt vaak onderschat.

Ook met een 100% ‘Plant Based Diet’ of veganistische leefstijl kan je nog bijzonder veel rotzooi binnenkrijgen. Je kan natuurlijk leven op pizza’s met nep-kaas, patat met vegan mayo, bergen witte koolhydraten, suiker, zout, verzadigd vet en extreem geraffineerde producten. Maar dan wordt je niet gezond. Daarom spreekt Campbell in ‘The China Study’ ook van een ‘Whole Food Plant Based Diet’. ‘Whole Food’ wil zeggen dat het om ‘echte voeding’ moet gaan. Basisproducten dus. Ook hiervoor heb ik tot op heden jammer genoeg nog geen goede, Nederlandse term gevonden (dus…als jullie een leuk idee hebben, houd ik me aanbevolen J ).

PBN wil niet zeggen dat je voldoende binnen krijgt van alle nutriënten.

Macronutriënten: koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Leveren meestal geen probleem op. Veel mensen denken dat je met PBN te weinig eiwitten binnen krijgt, maar een eiwittentekort komt in de Westerse wereld vrijwel niet voor. Bovendien is er erg veel discussie over hoeveel eiwitten wij nu daadwerkelijk nodig hebben. Lees hiervoor ook mijn serie over eiwitten (eiwitten 1, 2 en 3). Koolhydraten krijg je voldoende binnen bij PBN, let wel op dat je alleen volkoren producten eet, dan zit het met de vezels ook wel goed.

Vitamines en mineralen: een gezond ‘Plant Based’ voedingspatroon levert voldoende vitamines en mineralen. Het schrappen van dierlijke producten noodzaakt echter tot het nemen van minimaal 1 supplement extra t.o.v. een doorsnee voedingspatroon en dat is vitamine B12. Over het gebruik van overige supplementen zal ik een andere keer schrijven. Met vitamine B12 en een gezond ‘Whole Food Plant Based’ eetpatroon kan je alles binnenkrijgen. Wil je echter zekerheid, laat dan een assessment maken.

Nog niet overtuigd? Ik heb enkele hele interessante video’s voor jullie uitgezocht, bekijk ze eens en laat me weten wat je ervan vind

Topsporter John Salley, ging van top cholesterol-score naar ‘vegan’

 

Interview met T. Colin Campbell

De presentatie Dean Ornishhttp://www.ted.com/talks/dean_ornish_on_healing.html

 

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!