Probiotica

De markt voor probiotica is booming! Allerlei producten, van kleine flesjes melk tot yoghurts en allerlei supplementen, claimen een bijdrage te leveren aan je gezondheid. Door het ‘verrijken’ van je darmflora zouden we immers nòg gezonder kunnen worden.

Maar hoe zit het nu? Moeten we nu wel of niet aan de Yakult, Vifit of probioticapillen?

 

Poep als graadmeter voor gezondheid

De goede bacteriën in je darm hebben een belangrijke functie. Zo helpen ze bij de verwerking van vezels,  zetten stoffen zelfs om in vitamines en andere voedingsstoffen en beschermen ook tegen een overgroei van slechte bacteriën. Daarnaast lijkt de darmflora een belangrijke rol te spelen bij de werking van ons immuunsysteem, hormonen en zelfs onze geestelijke gezondheid. Dit laatste wordt wel de zogenaamde ‘gutbrain axis’ genoemd. Goede bacteriën spelen namelijk een rol bij de signalen die onze zenuwcellen heen en weer sturen tussen de darmen en de hersenen.

Maar hoe kan je nu eigenlijk beoordelen of je darmflora op orde is? Net zoals bij bloedonderzoek luidt het devies: onderzoek is zinvol als er klachten zijn. Ben je gezond? Bespaar je dan de moeite. Heb je echter klachten? Dan kan je darmflora onderzocht worden aan de hand van een ontlastingsmonster waarbij gekeken wordt hoeveel goede en hoeveel slechte bacteriën er in je darmen wonen. Een dergelijk onderzoek kan bijvoorbeeld via de diëtist aangevraagd worden.

 

Darmflora bij ziekte en gezondheid

Diverse studies lijken aan te tonen dat een groot aantal ziektes gepaard gaan met veranderingen in de darmflora. Zo blijkt uit de ontlasting van patiënten met darmkanker, reuma, diabetes mellitus type 2 en obesitas, dat zij een hele andere samenstelling van hun darmflora hebben dan gezonde mensen. Vaak is er sprake van minder variatie, minder verschillende soorten bacteriën dus. Je kan het vergelijken met een bos bloemen. Alleen maar tulpen zijn mooi, maar een boeket met allerlei soorten bloemen is nog mooier.

De darmflora kan ook in rijkdom en variatie afnemen door het gebruik van antibiotica. Immers, antibiotica zorgen dat de slechte bacteriën verdwijnen, maar nemen daarmee vaak ook veel goede bacteriën mee. Hiermee eindigt een goede darmflora soms in de WC.

Ben je echter gezond, dan blijken probiotica weinig te doen. Tijdens mijn opleiding Voeding & Diëtetiek heb ik wel eens een maand lang probiotica gebruikt. Ik merkte geen enkel verschil. Recente onderzoeken tonen dan ook aan dat het innemen hiervan absoluut niet nodig is. Deense onderzoekers concludeerden onlangs in het gerenommeerde tijdschrift Genome Medicine dat probiotica in melkproducten en supplementen geen invloed hebben op de darmflora van gezonde mensen.

Toch adviseer ik cliënten in mijn praktijk regelmatig een poosje probiotica te gebruiken, bijvoorbeeld bij obesitas of bij kinderen die behandeld zijn met antibiotica. Voedings- en gezondheidsproblemen gaan immers vaak hand in hand en blijken veel meer dan gedacht een relatie te hebben met onze darmen.

Ben je echter gezond? Zorg dan dat je gezond blijft door veel groenten, fruit en volkoren producten te eten. Maak bijvoorbeeld je eigen plan voor gezond & lekker leven aan de hand van mijn boek! Goede bacteriën zijn gek op gezonde voeding met veel vezels, daarmee houd je je beestjes en jezelf fit.

Meer weten over goede bacteriën, darmflora en het microbioom? Lees dan ook dit blog.

 

Bronnen

Kristensen NB, Bryrup T, Allin KH, et al. Alterations in fecal microbiota composition by probiotic supplementation in healthy adults: a systematic review of randomized controlled trials. Genome Medicine. 2016;8(52):DOI 10.1186/s13073-016-0300-5.

Cénit MC, Matzaraki V, Tigchelaar EF, et al. Rapidly expanding knowledge on the role of the gut microbiome in health and disease. Biochim. Biophys. Acta (2014).

Stilling RM, Dinan TG, Cryan JF. Microbial genes, brain & behaviour – epigenetic regulation of the gut–brain axis. Genes, Brain and Behavior. 2014;13:69-86.

Cox LM, Yamanishi S, Soh J, et al. Altering the Intestinal Microbiota
during a Critical Developmental Window Has Lasting Metabolic Consequences. Cell. 2014;158:705–21.

 

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!