vasten

Onlangs bood ik iemand iets te drinken aan, waarop hij aangaf niets te nemen in verband met de Ramadan (dit jaar van 18 juni tot en met 17 juli). Vanaf zonsopgang tot zonsondergang mag er niets gegeten en niets gedronken worden, dus ook geen water! Vooral van dat laatste was ik me eigenlijk niet bewust. Dat lijkt me best moeilijk, zeker tijdens een hittegolf.

Vasten en detoxen, het blijft boeien. Vorig jaar probeerde ik zelf een variant uit. 7 dagen lang leefde ik op groene smoothies. Op zich deed het me niet zoveel, behalve dat ik na een paar dagen vreselijk uitgekeken raakte op de smoothies. Kortom, voor mij geen effect (buiten de 3 kilo’s die er snel weer aan zaten).

 

Weerstand tegen ziekte bij de jager-verzamelaar

Vasten hoort bij de mens. Hoewel wij nu continue eten en snaaien, waren langere perioden van uithongering in de tijd van de jager-verzamelaar heel normaal. Dit uithongeren, gecombineerd met het lopen van lange afstanden en het eten van veel phytochemicaliën (zoals sulforafaan in broccoli, resveratrol in rode wijn en curcumine in kurkuma), zou de oorzaak zijn geweest van de hoge weerstand bij onze voorouders.

 

Beter denkwerk op een lege maag

Maar niet alleen de weerstand wordt beter als wij ons af en toe uithongeren, ook onze hersenen blijken het beste te werken als wij hongerig zijn. Dat is ook wel voor te stellen. Een hongerige jager-verzamelaar die in staat is al zijn zintuigen optimaal in te zetten en slim denkwerk te verrichten, heeft natuurlijk de beste overlevingskansen.

De relatie vasten en hersenen gaat echter niet alleen over kille overleving. Ook het gewone denkvermogen en ons geheugen hebben baat bij vasten. Bij muizen blijken diëten op basis van calorierestrictie en vasten te leiden tot een minder snelle ontwikkeling van Alzheimer.

 

Vasten en langer leven

Er zijn ondertussen diverse onderzoeken gedaan naar de effecten van vasten. Zo ontwikkelde Dr. Michael Mosley, een medicus en programmamaker bij de BBC, het bekende 5:2 dieet of ‘fast diet’. Een dieet waarbij je 5 dagen per week gewoon eet en 2 dagen per week 25% van wat je normaal eet.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat dergelijke diëten inderdaad leiden tot gewichtsverlies en tot verbetering van de gezondheid in bredere zin. Bij deze onderzoeken namen laaggradige ontstekingen (ook wel inflammatie genoemd) af, waardoor ook het risico op diverse welvaartsziektes zoals hart- en vaatziekten, kanker en diabetes mellitus type 2 verminderde. Daarnaast daalde het insulineniveau, verbeterde het cholesterol en verbeterde zelfs de stemming van deelnemers door het periodieke vasten.

Periodiek vasten blijkt ook de zogenaamde autofagie te stimuleren. Dit is een mechanisme dat cellen in staat stelt om onbruikbare of beschadigde cellulaire componenten af te breken. Wanneer dit mechanisme ontregeld raakt, kan dit onder andere kanker, verslechtering van de hersenfunctie en veroudering veroorzaken.

Kortom, de onderzoeken naar periodiek vasten zijn veelbelovend. Maar hoe doe je dat en is het voor iedereen? Daarover meer volgende week!

 

Bronnen

Fontana L, Partridge L. Promoting Health and Longevity through Diet: From Model Organisms to Humans. Cell. 2015;161:106-118.

Mattson MP. Challenging oneself intermittently to improve health. International Dose-Response Society. 2014;12:600-618.

Mattson MP. Lifelong brain health is a lifelong challenge: From evolutionary principles to empirical evidence. 2015. Ageing Research Reviews. 2015;20:37-45.

LeCoutre J, Mattson MP, Dillin A, et al. Nutrition and the biology of human ageing: cognitive decline/food intake & caloric restriction. 2013;17(8):717-720.

Mosley M, Spencer M. The fast diet. First paperback edition. New York: Atria;2015.

Patterson RE, Laughlin GA, LaCroix AZ, et al. Intermittent Fasting and Human Metabolic Health. Journal of the academy of nutrition and dietetics. 2015;article in press.

Brandhorst S, Choi IY, Wei M, et al. A Periodic Diet that Mimics Fasting Promotes Multi-System Regeneration, Enhanced Cognitive Performance and Healthspan. Cell Metabolism. 2015;22:1-14.

UMCG. Rol van Autofagie bij kanker en neurodegeneratie nader in kaart. 12 december 2012. 

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!