help jezelf

Paleo, Weight Watchers, de Voedselzandloper, Sonja Bakker, Dr. Frank, een diëtist of een plantaardige voedingsstijl. Het zijn allemaal effectieve methoden om een paar kilo kwijt te raken. In dat opzicht is er met al die diëten niets mis.

Veel lastiger is de vraag of je het volhoudt. En het allermoeilijkst is de vraag of na al dat diëten en volhouden je ook een blijvend gezonde leefstijl hebt.

Blijkbaar niet, want bijna de helft (48,3% om precies te zijn) van alle Nederlanders is namelijk te dik.

 

Geen dieet

Het gaat niet om een rolletje te veel. Bijna niemand wil alleen maar afvallen. Vrijwel iedereen die ik spreek wil vooral ook een gezonde leefstijl en dat is een goede zaak. Een gezonde leefstijl betekent dat je dus geen dieet gaat volgen. Integendeel!

Gezond leven is vanaf vandaag voor de rest van je leven. Vergeet dus al die standaard diëten die beloven binnen een maand van je overgewicht af te zijn en ga direct voor een gezonde leefstijl.

 

Gezond leven

Wat is gezond leven voor jou? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit best weet. Maar misschien is het goed voor je om je huidige leefstijl langs een meetlat te leggen.

Het Voedingscentrum heeft een hele goede tool om na te kijken of je gezond eet: de Eetmeter. Met dit systeem kan je bijhouden wat je eet en direct zien of je voldoende binnen krijgt: kilocalorieën, koolhydraten, eiwitten, vet, vezels, maar ook alle belangrijke vitamines en mineralen. Ik weet dat jullie niet allemaal fan zijn van het Voedingscentrum, maar ere wie ere toe komt. Als het goed is, mag het ook gezegd worden! Neem even de tijd om rustig te starten met dit systeem. In het begin is het even zoeken, maar na verloop van tijd wordt het een sport om alles goed bij te houden. Er is ook een App, zodat je ook onderweg alles kan bijhouden.

Eet je best gezond, maar wil je een paar kilo afvallen? Probeer dan met een gezond eetpatroon een tijdje zo’n 500 kilocalorieën minder te eten. Ook dit kan je prima bijhouden via de Eetmeter.

En is jouw leefstijl zo’n puinhoop dat je niet weet waar te beginnen? Haal dan eerst hier een beetje inspiratie :-)

 

Je eigen systeem

Uitgaan van je huidige eetpatroon is het beste. Hoe minder je aanpast, des te hoger is de kans dat veranderingen succesvol zijn. En je zal zien, op den duur ga je je meer verdiepen in gezonde voeding en zal je nog meer wijzigingen aanbrengen die jouw leefstijl nòg gezonder maken.

 

Maar waarom doe je het?

Minstens zo belangrijk als de vraag ‘Wat is gezond?’, is echter de vraag: ‘Waarom doe je het eigenlijk?’ Als je niet weet waarom je je leefstijl verandert, zal de motivatie om het vol te houden heel erg laag zijn.

 

Waarom is gezond leven zo belangrijk voor je?

Als ik vraag aan mensen waarom gezonder leven zo belangrijk voor ze is, zeggen ze vaak:

Ja, nogal wiedes! Omdat het beter voor me is!

Omdat ik er dan beter uitzie.

Dan heb ik natuurlijk meer energie.

Ben ik minder ziek.

En ook minder vaak moe.

Ik wil ook een goed voorbeeld voor mijn kinderen zijn.

Ik wil vitaal oud worden.

 

Help jezelf: schrijf het op

Toch zijn al die goede argumenten als sneeuw voor de zon verdwenen op het moment dat ze besluiten een saucijzenbroodje te verorberen. Weloverwogen zetten ze een streep door dat lijstje en hun tanden in het broodje.

Er zijn vreselijk veel verleidingen en op die momenten lijkt het wel of het je niet meer zo helder voor de geest staat waarom die gezonde leefstijl zo belangrijk voor je is.

En juist daarom moet je het opschrijven! Maak een lijstje voor jezelf en noem een stuk of 10 tot 20 redenen waarom een gezonde leefstijl belangrijk voor je is. Wees hierbij eerlijk. Als je het gewoon lekker vindt om er strak uit te zien of als je hierdoor meer zelfvertrouwen krijgt, schrijf het dan op!

 

Ga voor succes en doe het nu!

Maar we zijn er nog niet! Probeer nadat je het lijstje hebt gemaakt een rangorde aan te brengen, zet bovenaan de redenen die het allerbelangrijkst zijn en onderaan de redenen die wat minder belangrijk zijn.

Markeer de eerste 5 redenen, die zijn het allerbelangrijkst voor je. Zet ze op een klein briefje wat je steeds bij je hebt, leer ze uit je hoofd en bekijk ze iedere ochtend direct na het opstaan en natuurlijk op moeilijke momenten. Vergeet zo nooit meer waarom een gezonde leefstijl zo belangrijk voor je is.

 

Moeilijk moment? Maak een plan!

Feestjes, etentjes, verjaardagen… Wat doe je toch als er op zulke momenten ineens een taart wordt aangeboden, of wijn, of onweerstaanbare hapjes? Zonder plan zit het er dik in dat je ‘ja’ zegt…op alles! Maak daarom van te voren een plan. Wat doe je als het zover is? Neem je het gebakje? Neem je wijn? Neem je hapjes? Vermijd hierbij de zogenaamde ‘alles of niets’ strategie. Gun jezelf iets en houd het daarbij. Zo nam één van mijn cliënten altijd een klein of half gebakje en liet de alcohol en snacks staan.

Probeer het maar eens als je de volgende keer op een gelegenheid bent waar te veel lekker aanbod is. Bereid jezelf voor, maak een plan en lees nog eens je 5 redenen voor een gezonde leefstijl voordat je naar het feestje gaat.

 

Wat zijn jouw redenen voor een gezonde leefstijl? Laat het weten onderaan deze pagina en inspireer je medelezers!

 

Bronnen

Rijksinstituut van Volksgezondheid en Milieu. Nationaal Kompas: overgewicht. http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/overgewicht/hoeveel-mensen-hebben-overgewicht/

Beck JS. Beck’s Dieetoplossing: train je brein, denk slank. 5e druk. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds; 2012.

 

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!