5 tips gezonde leefstijl

Aan de gespreksonderwerpen hoor je dat het nieuwe jaar er weer aan komt. We reflecteren op onze leefstijl en bedenken manieren waarop we beter en gezonder kunnen gaan leven.

Daarom vandaag een blog met de top 5 gewoontes voor een gezonde leefstijl.

 

Tip 1 – wees realistisch!

Vrijwel iedereen (ik ook) heeft de neiging torenhoge doelen te stellen. Vanaf morgen blijken we ineens superman of superwoman te kunnen zijn. En dat terwijl de resultaten in het verleden ons iets heel anders vertellen. Vaak mislukt het al op dag 1.

Die torenhoge doelen zorgen er ook voor dat wat we doen (of het nu hardlopen, minder eten, beter eten of mediteren is) altijd voor een korte periode is. Immers, je gaat niet 10 jaar lang iedere dag een half uur hardlopen, tenzij je onze kampioen Dafne Schippers bent. En nooit meer suiker? Dat is leuk voor een inspirerende schrijfster die er een boek over schreef. Maar jij en ik redden dat vaak maar een paar weken en dat is dan al heel knap.

We zijn dus eigenlijk niet eerlijk naar onszelf en bovendien bijzonder ontevreden over onszelf. Want oh wat kunnen we kwaad worden als we ‘te zwak’ blijken te zijn. Niet fijn en eigenlijk ook onterecht. We zijn allemaal mensen van wie niet verwacht kan worden dat we op alle aspecten in ons leven (familie, werk, sport, voeding, spiritualiteit) naar volle tevredenheid volgens onze eigen extreme maatstaven en torenhoge doelen functioneren.

Het is bevrijdend om realistisch te zijn en te kijken naar wat je wél op de lange termijn kan volhouden. Dit start overigens altijd bij het stilstaan bij je huidige gedrag. Wat doe ik nu? Hoe eet ik nu? Wat eet ik nu? Hoeveel beweeg of sport ik eigenlijk echt? Hoeveel glaasjes wijn drink ik nu echt? Het helpt om dit eens een poosje bij te houden.

 

Tip 2 – eet meer groenten

Dat is ook een goed uitgangspunt voor het doel om meer groenten te eten. Het kan altijd beter! Hoeveel gram groenten eet je nu per dag? Hoe kan je deze hoeveelheid vergroten? Denk hierbij eens aan:

  • De ochtenden starten met een heerlijke groene smoothie.
  • Als je op je werk een goede kantine hebt: een lekkere salade tijdens de lunch (let wel op dat je geen kant-en-klare salades neemt, deze zitten vaak boordevol suiker en vet).
  • Iedere dag rauwkost (wortels, komkommer, tomaatjes) voor onderweg meenemen.
  • Iedere avond een kleine salade als voorgerecht.
  • Iedere avond gewoon een extra opscheplepel groenten.

Iedere dag een extra opscheplepel groenten is op de lange duur een enorme winst voor je gezondheid!

 

Tip 3 – ontwikkel een ochtend routine

Heel veel mensen springen net op tijd uit bed en hollen de rest van de dag achter de feiten aan. Ik loop ook wel eens achter de feiten aan, maar als dit ’s ochtends al begint wordt de dag een ware uitputtingsslag.

De ochtend is belangrijk! Het is verstandig rustig en goed te ontbijten. Als je naar je werk moet, dan is het goed tijdens de ochtend ook je lunch en eventuele snacks voor te bereiden. Sta even stil bij wat je die dag allemaal te wachten staat, bereid je er op voor. Zo zorg je ervoor dat je niet al moe bent voordat je begint.

 

Tip 4 – inspannen: integreer beweging in je dagelijkse routine

Als je realistisch bent dan stel je jezelf niet ten doel om van ‘niet sporten’ naar ‘iedere dag sporten’ over te stappen. Iedere dag sporten is ook zinloos. Een paar keer per week is geweldig, maar nog beter is het integreren van beweging in je dagelijkse routine.

Mensen die 3 keer per week een uur sporten en daarnaast alleen maar als een zoutzak achter een computer zitten, bewegen onvoldoende. Het is verstandiger om bijvoorbeeld overdag:

  • Bij alle stukken die je kan lopen of fietsen de auto te laten staan.
  • Geen schoonmaakster te nemen, maar poetsen als een meditatieve bezigheid te beschouwen, waarmee je ook nog eens aan lichaamsbeweging doet.
  • Tot de 4e verdieping altijd, maar dan ook altijd de trap te pakken (5e of 6e mag natuurlijk ook, maar houd het wel realistisch, je wilt niet met dampende oksels bij je afspraak komen).
  • Geen rondjes meer rijden om te zoeken naar het parkeerplaatsje dat het dichtst bij de ingang is, maar juist relaxed de auto parkeren op het meest vergelegen parkeerplaatsje.
  • Een bushalte eerder uitstappen.

 

Tip 5 – ontspannen: gezelligheid, meditatie en slaap

Sport en inspanning zijn natuurlijk belangrijk, maar minstens zo belangrijk is goede ontspanning. In de eerste plaats gaat het hier om gewone gezelligheid met elkaar, er is niets gezonder dan even flink lachen.

Meditatie kan je ook helpen beter te ontspannen en dit kan al met 5 minuten per dag. Probeer een moment te bepalen waarop je even de tijd voor jezelf hebt, zet de timer op je smartphone op 5 minuten en doe bijvoorbeeld de meditatie ‘in het oog van de storm’, deze leerde ik ooit van Tijn Touber.

Meditatie: in het oog van de storm

Het woord meditatie is afgeleid van de twee Latijnse woorden ‘medio’ (midden) en ‘sto’ (staan). Letterlijk betekent meditatie dus: in het midden staan. Train jezelf om in het midden van je gedachten te blijven staan, alsof je in het oog van de storm verblijft.

 

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat meditatie een belangrijke bijdrage levert aan onze gezondheid. Recent werd aan dit bewijs nog toegevoegd dat meditatie helpt bij het verlagen van de bloeddruk.

En zorg tot slot voor een goede nachtrust. Lees meer over het belang van lekker slapen in dit blog.

Heb jij nog een supertip waarmee we onze leefstijl nóg gezonder kunnen maken? Laat het weten onderaan de pagina.

 

Bronnen

Touber T. Spoedcursus Verlichting. Amsterdam: A.W. Bruna LeV; 2010.

Duraimani S, Schneider RH, Randall OS, et al. Effects of Lifestyle Modification on Telomerase Gene Expression in Hypertensive Patients: A Pilot Trial of Stress Reduction and Health Education Programs in African Americans. PLOS|one. 2015;DOI:10.1371/journal.pone.0142689.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!