Christel van der Laan

Christel van der Laan is coach, gespecialiseerd in stressmanagement. Interessant aan haar methodiek vind ik dat ook voeding hierin een belangrijke rol speelt. Ik heb haar daarom gevraagd een gastblog te schrijven over de relatie tussen voeding en stress.

Wil je contact opnemen met Christel? Stuur je vraag dan via dit formulier, Christel stuurt je dan rechtstreeks een reactie.

Voeding & Stress

Wendy heeft mij een tijdje geleden gevraagd om een gastblog te schrijven over de relatie tussen voeding en stress. Uiteraard wil ik dit graag doen. Ik probeer het kort te houden anders wordt het een te uitgebreid en technisch verhaal.

Wat is nu eigenlijk stress?

Stress is een vorm van spanning die optreedt bij mens of dier bij een externe prikkel.

Dit kan zowel negatief als positief zijn.

Positief: meestal is deze stress kortdurend; je kunt denken aan het houden van een presentatie of het vooruitzicht van een examen. Daar heb je dan even de bibbers van maar zeker na bijvoorbeeld een examen nemen de stressgevoelens snel af. De voordelen van de positieve stress kunnen zijn dat je een betere concentratie hebt en extra energie.

Negatief: als de stress niet in belang is van jou als persoon. Bij stress reageert het lichaam volgens een oud patroon: je gaat vechten, vluchten of je bevriest (je onderneemt helemaal niets).

Hoe reageert ons lichaam op stress?

Als wij stress ervaren komt in ons lichaam direct het hormoon adrenaline vrij, deze zorgt ervoor dat ons hart sneller gaat pompen, onze bloeddruk verhoogd wordt, onze ademhaling sneller en oppervlakkiger wordt, en onze huidvaatjes gaan samentrekken. Hierdoor krijgt ons lichaam meer zuurstof en is daardoor in opperste paraatheid om te vechten of te vluchten

Dit is een fantastisch systeem . Maar als er onvoldoende herstelmomenten zijn dan is dat niet goed voor ons lichaam. De negatieve stress kan ontstaan omdat

  • je de lat te hoog legt
  • goed nooit goed genoeg is
  • je niet naar je zin werkt
  • je niet gelukkig bent in je relatie

Het ontstaan van een overspannenheid heeft dus vaak te maken met meerdere factoren.

Wat is dan toch de relatie tussen stress en voeding?

Tijdens een te lange periode van stress maken wij overvloedig het hormoon cortisol aan . Dit leidt onder andere tot:

  • hunkering naar suiker en koolhydraten
  • bloedsuikerspiegelschommelingen (Wendy heeft dit in dit eerdere blog heel duidelijk uitgelegd)
  • onvoldoende werking van het verzadigingshormoon leptine (het hormoon dat ons lichaam waarschuwt dat we genoeg gegeten hebben) waardoor wij meer gaan eten met gewichtstoename als gevolg.

Wat kunnen wij hier zelf aan doen?

In eerste instantie proberen om de stressor(en) serieus te nemen en te onderkennen dat er een probleem is. Daarnaast zinvol te leven (doel hebben), mensen in je omgeving hebben waar je af en toe op kunt leunen , positief zijn, regelmatig iets doen wat je echt leuk vindt, voldoende bewegen en optimale voeding.

Wat is optimale voeding?

  • gevarieerd en uitgebalanceerd eten.
  • goede macro- (koolhydraten,eiwitten, vetten) en micro( vitamines,mineralen) nutriënten
  • goede macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten) en micronutriënten (vitamines en mineralen)
  • veel groenten, fruit en kruiden; de zogenaamde bio-actieve stoffen
  • complexe koolhydraten voor een stabiele bloedsuikerspiegel: dat betekent o.a. volkoren producten , noten, granen.
  • goede vetten , deze zijn rijk aan Omega 3 (ondersteunen het zenuwstelsel)
  • zoveel mogelijk onbewerkte producten
  • voldoende water
  • kruidenthee

Wat kun je beter achterwege laten?

  • koffie, zwarte thee.
  • suiker
  • alcohol
  • bewerkte producten ( vaak te zout, te zoet en te vet)
  • additieven (smaak-, kleur- en geurstoffen)

Al deze voedingsmiddelen vragen energie van ons lichaam. Een lichaam wat al gestresst is, wordt door deze producten nog meer belast. Voor een gestresst lichaam is het van belang dat het in rust gebracht wordt. Dit kun je alleen bereiken door voeding te eten die ik genoemd heb onder optimale voeding. Deze kunnen de stress reduceren.

Wat doen jullie om door een stressvolle periode te komen? Laat het weten onderaan deze pagina!

Vragen?

Ook vragen zijn natuurlijk welkom! Mocht je persoonlijke vragen hebben aan Christel, gebruik dan dit contactformulier, dan neemt zij direct contact met je op.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!