kiemen

Een zaadje is geconcentreerde levenskracht: een enorme hoeveelheid energie en voedingswaarde in een hele kleine verpakking. Zaden wachten geduldig op de juiste condities, om vervolgens uit hun jasje te knallen en te groeien. Tijdens het kiemproces ontstaan bijzondere chemische reacties, zoals bijvoorbeeld een toename in diverse vitamines, met name vitamine B2, B3 en C.

Voor mij is kiemen één van de centrale onderdelen van mijn voedingsfilosofie. Hoewel ik natuurlijk al regelmatig alfalfa en tuinkers at, werd ik helemaal overtuigd toen ik iemand hoorde vertellen over broccoli kiemen. Hoewel broccoli kiemen niet één van de lekkerste kiempjes zijn, bevatten juist deze kiemen heel veel sulforafaan.

Sulforafaan is een sterke antioxidant, ontstekingsremmer en al regelmatig aangehaald als ‘super food’ in het voorkomen èn bestrijden van kanker. Ook blijkt het een uitstekend ‘medicijn’ te zijn voor mensen die lijden aan Diabetes type 2 en luchtwegziektes zoals astma.

Noten, zaden en granen bevatten veel fytinezuren. Fytinezuren belemmeren vooral de opname van ijzer, zink, magnesium en calcium in ons lichaam. Door weken en kiemen verdwijnen de fytinezuren grotendeels. Wist je overigens dat in gewoon brood ook veel fytinezuren voorkomen en zuurdesembrood daarom een beter alternatief is?

Naast de harde, wetenschappelijk bewezen voordelen van kiemen, zien we kiemen ook als centraal onderdeel van de meer alternatieve voedingsfilosofieën. Zo las ik pas het boek ‘The Hippocrates Diet’ van Ann Wigmore, waarin vooral ingegaan wordt op de enzymen. Wigmore schrijft dat enzymen in je lichaam helpen bij het verteren van voeding, waardoor voedingsstoffen beter beschikbaar zijn voor je lichaam. Ann Wigmore weekt en kiemt alle noten en zaden. In droge vorm bevatten ze inhibitoren en toxische stoffen (bijvoorbeeld fytinezuren). De inhibitoren zorgen er onder andere voor dat zaden bijvoorbeeld niet ontkiemen voordat ze zon zien en wat water krijgen. Eigenlijk een heel mooi systeem! Zolang deze inhibitoren in tact zijn, ‘leeft’ het zaadje niet.

Zelf kiemen kweken

Kiemen is heel gemakkelijk en goedkoop. Bijna alle zaden, granen en peulvruchten kunnen gekiemd worden. Er zijn echter een aantal favorieten en die zal ik behandelen. Koop wel altijd biologische zaden van goede kwaliteit. Let er bijvoorbeeld op dat de zaden niet gebroken zijn (deze kiemen niet).

Zodra de kiemen klaar zijn, kan je ze ongeveer een week in de koelkast bewaren.

Je kan kiemen in glazen potjes met een gaasje over de opening, maar ook in speciale schaaltjes die je bijvoorbeeld bij Dille & Kamille kan kopen.

kiemschaaltje

Alfalfa

Lukt altijd! Ik week alfalfa zaden nooit, maar leg ze direct op een schaal. Houd ze een paar dagen vochtig en na 4-5 dagen heb je prachtige, verse alfalfa.

Amandelen

Niet om te kiemen, dat doen ze namelijk niet. Maar probeer ze eens een nacht te weken. Je zou denken dat ze er zompig van worden, maar de volgende dag heb je juist een heerlijke, knapperige, frisse noot! Lekkerder en beter verteerbaar.

Kikkererwten

24 uur laten weken, goed afspoelen en vervolgens op een groot bord uitspreiden. Houd ze met een plantenspuit vochtig en na in totaal 3-4 dagen zal je zien dat ze een staartje krijgen en zijn ze klaar.

Linzen

24 uur laten weken, goed afspoelen en vervolgens op een groot bord uitspreiden. Houd ze met een plantenspuit vochtig en na in totaal 3 dagen zal je zien dat ze openbarsten. Er begint zich dan een groen blaadje te vormen. Je kan het direct opeten, of het blaadje nog een dagje laten groeien.

Mungbonen

Van mungbonen maak je taugé. Nachtje weken en vervolgens in een kiemschaal in 2-4 dagen laten ontkiemen.

Tuinkers

Ik week deze zaden niet, gewoon in de kiemschaal leggen en vochtig houden. Na 3-5 dagen heb je prachtige tuinkers.

Zonnebloem- en pompoenpitten

Ik gebruik altijd gepelde pitten (die worden ook het meest verkocht). Nachtje laten weken en vervolgens nog een dag of 2 vochtig houden. Zodra er een piepklein staartje te zien is zijn ze klaar.

Radijs

Radijszaden week ik ook niet, gewoon in de kiemschaal leggen en vochtig houden. Na 3-5 dagen heb je prachtige kiemen, lekker pittig.

Boekweit

Een nacht laten weken en vervolgens een dag of 2 vochtig houden, totdat er een klein staartje aan is gekomen.

Het is misschien ook goed te vermelden dat ik met rucolazaden en adzukibonen slechte ervaring heb.

Hygiëne

Sommige mensen zijn bang zijn voor bacteriën. Door zelf te kiemen, kan je de hygiëne zorgvuldig in de gaten houden. Bovendien kan je door zelf te kiemen ook zorgen dat je alleen superverse productie eet, in plaats van kiemen die al dagen in plastic bakjes in de winkel liggen te stinken. Dus: goed wassen en nog eens spoelen :-)

Recepten

Op mijn blog staan al diverse recepten met kiemen:

Hebben jullie ook nog goede recepten met kiemen? Laat het weten!

 


Bronnen

Burkholder PR, McVeigh I. Vitamin content of some mature and germinated legume seeds. Plant Physiology. 1945 Apr;20(2):301-6.

Li Y, Zhang T. Targeting cancer stem cells with sulforaphane, a dietary component from broccoli and broccoli sprouts. Future Oncology. 2013 Aug;9(8):1097-103.

Bahadoran Z, Mirmiran P, Azizi F. Potential efficacy of broccoli sprouts as a unique supplement for management of type 2 diabetes and its complications. Journal of Medicinal Food. 2013 May;16(5):375-82.

Riedl MA, Saxon A, Diaz-Sanchez D. Oral sulforaphane increases Phase II antioxidant enzymes in the human upper airway. Clinical Immunology. 2009 Mar;130(3):244-51.

Gibson RS, Bailey KB, Gibbs M, et al. A review of phytate, iron, zinc and calcium concentrations in plant-based complementary foods used in low-income countries and implications for bioavailability. Food and Nutrition Bulletin. 2010 Jun;31(2 Suppl):S134-46.

Hotz C, Gibson RS. Traditional food-processing and preperation practices to enhance the bioavailability of micronutrients in plant-based diets. Journal of Nutrition. 2007 Apr;137(4):1097-100.

Lopez HW, Leenhardt F, Remesy C. New data on the biovailability of bread magnesium. Magnesium Research. 2004 Dec;17(4):335-40.

Wigmore A. The Hippocrates Diet and Health Program. New York: Avery (Penguin USA); 1984.

Ook interessant

Share this....

Deel dit met je vrienden!