Over Wendy

Diëtist, onderzoeker, docent, spreker & auteur

In het kort:

  • wetenschappelijk onderzoeker bij het reuma- en revalidatiecentrum Reade te Amsterdam
  • docent Voeding en Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam
  • studeerde cum laude af in Voeding & Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam
  • Certificate in Plant Based Nutrition van T. Colin Campbell Center
  • eigen praktijk voor Leefstijltherapie te Utrecht
  • auteur van het boek Food Body Mind
  • bestuurslid van de stichting Femi
  • medeoprichter en bestuurslid van PAN Nederland

Met welke leefstijl kan je op een leuke manier oud worden? Hoe zorg je ervoor dat je fit bent en blijft en energie hebt? Deze vragen hebben mij altijd gefascineerd. Nadat ik jaren als econoom in de internationale financiële wereld werkte, besloot ik het roer drastisch om te gooien en bij nul te beginnen. Ondertussen kan ik me iedere dag bezig houden met deze boeiende onderwerpen, mijn passie!

Ik behaalde een ‘Certificate in Plant Based Nutrition‘ bij Dr. T. Colin Campbell, die samen met Dr. Dean Ornish ooit Bill Clinton overtuigden over te stappen naar een plantaardig dieet. Clinton veranderde van een zieke man met overgewicht die meerdere bypasses onderging, naar een slanke senior zonder hartklachten. Een verhaal dat zeer inspirerend voor mij was.

Die opleiding was een beginpunt, maar zorgde ook voor meer vragen. Vragen die ik probeerde te beantwoorden door zelf onderzoek te doen, in de wetenschappelijke literatuur te duiken en er vervolgens op mijn blog over te schrijven. Met een ijzeren ritme verscheen er gedurende drie jaar wekelijks een nieuw stuk. Gedurende die periode studeerde ik Voeding & Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik liep stage als klinisch diëtist voor kindergeneeskunde bij het VU medisch centrum en werkte er daarna op de afdeling oncologie.

Ik publiceerde ook het boek Food Body Mind. Een boek waarmee iedereen op zijn of haar eigen wijze een begin kan maken met een gezondere leefstijl. Inmiddels is er een tweede druk verschenen.

Op dit moment werk ik als wetenschappelijk onderzoeker bij Reade. Ik doe onderzoek naar het effect van een leefstijlprogramma op basis van een volwaardig en plantaardige voedingspatroon, beweging, stress management en slaap op mensen met reumatoïde artritis en artrose. Ook werk ik als docent-onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam bij de opleiding Voeding & Diëtetiek.

Voeding staat ook centraal in mijn werk als bestuurslid van FEMI, een stichting gericht op een menswaardiger en duurzamer bestaan voor de allerarmsten. Als bestuurslid ben ik verantwoordelijk voor het thema Gezondheid & Voeding. Aanleiding voor mijn rol bij FEMI was een project in India. Hier analyseerde ik de voeding en de gezondheidstoestand van 200 gehandicapte kinderen en hun begeleiders en gaf ik advies over hoe de voeding met behulp van lokaal verkrijgbare producten verrijkt kon worden. Mijn man Leo richtte naar aanleiding van dit project The Green Food Foundation op, een geweldig initiatief!

En tot slot begeleid ik mensen individueel en in groepen via mijn praktijk voor Leefstijltherapie in Utrecht.

Berlijn 2017: overleg met Dr. Neil Barnard (PCRM) en Prof. dr. Dirkjan van Schaardenburg

‘Ben jij dan vegan?’

Die vraag krijg ik vaak. Je vraagt je wellicht ook af of ik je ga adviseren om vegan te worden. Maar in mijn advisering staat overwegend plantaardige voeding centraal, gebaseerd op de wetenschap (evidence-based).
‘Overwegend’ betekent dat je niet 100% plantaardig hoeft te eten voor een maximale gezondheid. We weten dat meer plantaardig vaak beter is, maar of dit nu 80% of 90% zou moeten zijn is nog niet helemaal duidelijk.

Ik probeer zelf 100% plantaardig te eten, dus zo weinig mogelijk dierlijke producten. Dit gaat voor mij niet alleen over gezondheid, maar ook over liefde voor alles wat leeft en het milieu. Daarin doe ik gewoon mijn best, zoals jij dat vast ook doet. Ik praat graag over ‘goed doen’, maar ik houd niet van oordelen.

Dus: ontwikkel je eigen persoonlijke leefstijl.

Publicaties

Commentary: United States Dietary Trends Since 1800: Lack of Association Between Saturated Fatty Acid Consumption and Non-communicable Diseases
Wendy Walrabenstein, Sofieke de Jonge, Anna Kretova, et al.
Frontiers in Nutrition, 2022

The effect of a multidisciplinary lifestyle program for patients with rheumatoid arthritis, an increased risk for rheumatoid arthritis or with metabolic syndrome-associated osteoarthritis: the “Plants for Joints” randomized controlled trial protocol
Wendy Walrabenstein, Marike van der Leeden, Peter Weijs, et al.
Trials, 2021

The Effect of Dietary Interventions on Chronic Inflammatory Diseases in Relation to the Microbiome: A Systematic Review
Carlijn Wagenaar, Marieke van de Put, Michelle Bisschops, Wendy Walrabenstein, et al.
Nutrients, 2021

Dietary Interventions for Gout and Effect on Cardiovascular Risk Factors: A Systematic Review
Daisy Vedder, Wendy Walrabenstein (shared first author), Maaike Heslinga, et al.
Nutrients, 2019

Nederlandse publicaties

Voeding bij reumatische aandoeningen
(Nutrition in rheumatic diseases)
Wendy Walrabenstein
Chapter on Voedingskennis.nl (Bohn Stafleu van Loghum), 2021

Food Body Mind – rem inflammatie, blijf langer gezond, ontwikkel je eigen leefstijl (Food Body Mind – decrease inflammation, stay healthy longer, develop your own lifestyle)
Wendy Walrabenstein
Spectrum, 2020

Dieetbehandellingsrichtlijn Hyperlipidemie (Dietary guideline for hyperlipidaemia)
Wendy Walrabenstein
2010 Uitgevers, 2018

Inhoudsopgave

Voorwoord

Voorwoord door prof. dr. Dirkjan van Schaardenburg

Inleiding

Hoofdstuk 1. Ziek of gezond?

Hoofdstuk 2. En waarom gaat het nu wel lukken?

Food

Hoofdstuk 3. De waarheid over voeding

Hoofdstuk 4. Wat heb jij nodig?

Hoofdstuk 5. Brandstof

Hoofdstuk 6. Anticarb, anti-eiwit, antivet of anti-alles?

Hoofdstuk 7. Alle voedingsstoffen op een rij

Hoofdstuk 8. Inflammatie: bron van ziekte & veroudering

Hoofdstuk 9. Eten voor je leven!

Hoofdstuk 10. Jouw FOOD-plan

Body

Hoofdstuk 11. Zittend door het leven

Hoofdstuk 12. Telt golfen ook?

Hoofdstuk 13. Praktische tips voor de niet-topsporter

Mind

Hoofdstuk 14. Mentale gezondheid

Hoofdstuk 15. Pillen of wortels?

Hoofdstuk 16. Authenticiteit & zelfacceptatie

Hoofdstuk 17. Mindfulness & meditatie

Hoofdstuk 18. Rust & slaap

Hoofdstuk 19. Maak je leven meer zen!

Hoofdstuk 20. Voel je het al?

- Het 21-dagen inspiratieplan

- Voorbeeld weekmenu vasten

- Recepten

Bijlagen

- Hoeveel energie verbruik je per dag?

- Wat doen vitamines en mineralen in je lichaam?

- FOOD BODY MIND Weekplanner

- Checklist voorraadkast

 

Bronnen

Boek Food Body Mind WendyWalrabenstein

Reserveer jouw exemplaar bij je lokale boekhandel of online:

Bol.com
Bruna
Libris